Svar: Potte - 22 mdr.

20. december 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Astas mor

Det lyder som en udmærket idé at købe en potte eller et toiletsæde til at sætte på jeres toilet. Hvad I skal vælge afhænger helt af, hvad jeres datter viser mest interesse for.

Mit umiddelbare indtryk er at hun vil være mest tryg ved en potte, hun er jo ikke ret gammel og når du prøver at sætte hende på toilettet har hun ikke lyst. Det er nok for højt og for stort for hende, så er potten bedre og hun kan selv styre, hvornår hun vil sætte sig og rejse sig.

Lad hende være med til at vælge en potte, lad den stå fremme på badeværelset og når I så går på toilettet og hun giver udtryk for at ville prøve, så kan I opfordre hende til at forsøge med potten. Det samme, når hun er klædt af og skal i bad, så vil hun måske helt af sig selv prøve at sætte sig der.

I skal ikke træne renlighed og ikke ...

Annonce

... tage bleen af hende eller træne faste toilettider eller lignende. Det skal ses som en leg og være helt på hendes præmisser. Det kan sagtens være sådan at hun lige nu virker super interesseret og om 4 måneder har hun helt mistet interessen. Det er helt normalt, det handler nemlig mere om at hun lige nu er ved at nå en alder, hvor hun naturligt interesserer sig for sit køn, at hun er en pige, og for hvordan hun ser ud. Hun er igang med at danne sig sit eget selvbillede, danne sig en mening om hvem hun er og hvad hun kan og det er noget helt andet end at være parat til renlighed, som er en fysiologisk proces.

Så tag det stille og roligt og giv hende tid, men lad hende bare få en potte at sidde på, hvis hun selv synes det er sjovt. Vil hun så ikke, så sæt den væk og vent.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Held og lykke fortsat :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder