Svar: Potte - 22 mdr.
20. december 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Astas mor
Det lyder som en udmærket idé at købe en potte eller et toiletsæde til at sætte på jeres toilet. Hvad I skal vælge afhænger helt af, hvad jeres datter viser mest interesse for.
Mit umiddelbare indtryk er at hun vil være mest tryg ved en potte, hun er jo ikke ret gammel og når du prøver at sætte hende på toilettet har hun ikke lyst. Det er nok for højt og for stort for hende, så er potten bedre og hun kan selv styre, hvornår hun vil sætte sig og rejse sig.
Lad hende være med til at vælge en potte, lad den stå fremme på badeværelset og når I så går på toilettet og hun giver udtryk for at ville prøve, så kan I opfordre hende til at forsøge med potten. Det samme, når hun er klædt af og skal i bad, så vil hun måske helt af sig selv prøve at sætte sig der.
I skal ikke træne renlighed og ikke tage bleen af hende eller træne faste toilettider eller lignende. Det skal ses som en leg og være helt på hendes præmisser. Det kan sagtens være sådan at hun lige nu virker super interesseret og om 4 måneder har hun helt mistet interessen. Det er helt normalt, det handler nemlig mere om at hun lige nu er ved at nå en alder, hvor hun naturligt interesserer sig for sit køn, at hun er en pige, og for hvordan hun ser ud. Hun er igang med at danne sig sit eget selvbillede, danne sig en mening om hvem hun er og hvad hun kan og det er noget helt andet end at være parat til renlighed, som er en fysiologisk proces.
Så tag det stille og roligt og giv hende tid, men lad hende bare få en potte at sidde på, hvis hun selv synes det er sjovt. Vil hun så ikke, så sæt den væk og vent.
Held og lykke fortsat :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske