Operation ro under måltiderne

20. december 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Operation ro under måltiderne

Hej Helen,

Vores måltider er kørt af sporet. Vores datter vil ikke sidde med ved bordet, hun tager måske en enkelt bid, hvorefter hun ikke længere vil sidde på sin stol.

Enten vil hun sidde hos en af os, hvor hun også sjældent spiser noget, eller hun vil ned på gulvet, hvor hun står og hiver os i hænderne for at vi skal komme med, mens hun råber og græder. Når vi forsøger at forklare hende at ”mor og far spiser, du må vente”, kaster hun sig ned på gulvet og skriger.

Vi har nok begået den fejl ofte at give hende lidt særbehandling mht. mad – vi ved at hun p.t. ikke gider spise kartofler, så får vi andre kartoffelbåde har vi f.eks. også kogt lidt pasta til hende etc. Dette har nu resulteret i, at hun sidder og kræver andre ting end det, vi har på bordet. Det eneste jeg ved hun virkelig ikke kan lide, er blomkål, så i teorien skulle kun godt kunne spise alt andet, hvis hun ellers er sulten.

Du har tidligere rådet os til at lade hende sidde med maden selv, give hende madro og ikke fokusere på hvad eller hvor meget hun spiser – men dette har vi slet ikke mulighed for at praktisere nu, for vi når aldrig den ro i vores måltid.

Balladen starter lige så snart hun kommer op i sin høje stol. Lige nu er vores aftensmåltider sure, trælse, og skal bare overstås. Kun når vi får kødsovs med ris/pasta er der ro ved bordet, dog insisterer hun på at blive madet, selvom hun mestrer det fint selv at spise med ske.

Hvad sker der med vores ...

Annonce

... lille pige?

Det skal siges at vi har været sygdomsramte de seneste 3 uger – vores datter har haft to tilfælde af maveonder, og er lige nu ved at komme sige ovenpå skoldkopper, så appetitten har følgelig været svingende i denne periode. Jeg håber at vores nuværende spisesituation skyldes dette, for det er frustrerende for os alle 3. Mens hun har været syg, har hun fået særbehandling mht. mad, dvs. når hun har vist interesse for at spise, har hun fået det, hun har haft lyst til, da vi har fokuseret på at hun skulle have noget indenbords. Det har nok givet nogle dårlige vaner, da måltiderne er lidt udflydende, og hun spiser ikke når maden er på bordet, men vil f.eks. have frugt, kiks etc. ½ time senere.

For mig at se er den optimale situation, at vi alle får serveret det samme, og så må hun jo spise det, hvis hun er sulten. Er hun ikke sulten må hun gerne gå ned og lege, men skrig og hiven os i hænderne duer ikke, og kravler hun rundt og hopper på os, er der jo ingen der får spist noget. Efterhånden gider jeg næsten ikke lave aftensmad – der er jo alligevel ingen af os der får ret meget ud af det…

Vi har talt om at tage kampen, når vi er hjemme igen efter jul. Med ”kampen” mener jeg, at vi spiser til måltiderne (både hoved- og mellemmåltider) og hun får serveret det samme som os. Jeg håber at hun efter nogle dage vil acceptere dette, men jeg vil gerne høre din mening, inden vi sætter vores operation ”ro under måltiderne” i gang.

Astas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder