Svar: Uheld i bukserne op til flere gange hver dag
8. december 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev. Det lyder umiddelbart som om at Rasmus godt kan kontrollere sin vandladning og afføring. Når I er hjemme, hvor han er fuldstændig tryg og rolig, så er der ingen problemer, han siger til, går på toilettet og har stort set ingen uheld.
I sommerferien, hvor I var sammen alle sammen, var der heller ingen problemer, han var renlig i alle tre uger - men i børnehaven går det helt galt. Hvor er det synd!
For mig at se, så lyder det faktisk som om at Rasmus ikke bliver hjulpet i institutionen. Det er simpelthen ikke nok, at de voksne siger "Rasmus, du skal lige gå ud og tisse, inden du løber ud og leger" eller lignende. Så svarer han "ja" og på vejen ud til toilettet bliver han afledt af en leg, noget som er mere spændende og så glemmer han alt om, hvad det egentlig var han skulle. Så sker uheldene - øv!
I er nødt til at holde et møde med pædagogerne omkring en fast plan for Rasmus og renlighed. I skal aftale at den faste stuepædagog, tager sig særligt at dette område lige nu og hjælper Rasmus dagligt. Så kan I også sige til Rasmus at det er aftalen. Han vil jo gerne have hjælp, han vil gerne være renlig, han synes ikke det er rart at gå rundt med tis eller afføring i bukserne, han er faktisk så flov over det, at han ikke vil have du kigger efter, når du synes det lugter mistænkeligt.
At han ikke virker som om det påvirker ham - tro mig, det gør det. Men det påvirker ham mere at det bliver opdaget, at uheldet er sket, end det påvirker ham at have det i bukserne. Det er naturligt at han forsøger at lade som ingenting, for han vil jo så gerne og så gik det galt.
Den faste pædagog skal følge med ham ud på toilettet. Han skal tages i hånden og hjælpes derud. Den faste pædagog skal tage en snak med Rasmus og også gerne med jer. Fortælle ham, at I har talt om at nu skal det være slut med våde og beskidte bukser og at hun vil hjælpe ham, når han er i børnehaven. De to skal lave en aftale om at hjælpe hinanden "dig og mig Rasmus" og når hun synes det er på tide, at gå på toilettet, så følger hun ham derud. Og hvis han så har uheld, så skal han sige det til hende (så er det hendes skyld at hun ikke nåede at få ham derud og så må de finde ud af, hvordan de så kan gøre, for at det lykkes næste gang).
Rasmus har brug for ekstra støtte til at blive renlig lige nu og den støtte skal han have!
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske