Svar: Uheld i bukserne op til flere gange hver dag

8. december 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Camilla

Tak for dit brev. Det lyder umiddelbart som om at Rasmus godt kan kontrollere sin vandladning og afføring. Når I er hjemme, hvor han er fuldstændig tryg og rolig, så er der ingen problemer, han siger til, går på toilettet og har stort set ingen uheld.

I sommerferien, hvor I var sammen alle sammen, var der heller ingen problemer, han var renlig i alle tre uger - men i børnehaven går det helt galt. Hvor er det synd!

For mig at se, så lyder det faktisk som om at Rasmus ikke bliver hjulpet i institutionen. Det er simpelthen ikke nok, at de voksne siger "Rasmus, du skal lige gå ud og tisse, inden du løber ud og leger" eller lignende. Så svarer han "ja" og på vejen ud til toilettet bliver han afledt af en leg, noget som er mere spændende og så glemmer han alt om, hvad det egentlig var han skulle. Så sker uheldene - øv!

I er nødt til at holde et møde med pædagogerne omkring en fast plan for Rasmus og renlighed. I skal aftale at den faste stuepædagog, tager sig særligt at dette område lige nu og hjælper Rasmus dagligt. Så kan I også sige til Rasmus at det er aftalen. Han vil jo gerne have hjælp, han vil gerne være renlig, han synes ikke det er rart at gå rundt med tis ...

Annonce

... eller afføring i bukserne, han er faktisk så flov over det, at han ikke vil have du kigger efter, når du synes det lugter mistænkeligt.

At han ikke virker som om det påvirker ham - tro mig, det gør det. Men det påvirker ham mere at det bliver opdaget, at uheldet er sket, end det påvirker ham at have det i bukserne. Det er naturligt at han forsøger at lade som ingenting, for han vil jo så gerne og så gik det galt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Den faste pædagog skal følge med ham ud på toilettet. Han skal tages i hånden og hjælpes derud. Den faste pædagog skal tage en snak med Rasmus og også gerne med jer. Fortælle ham, at I har talt om at nu skal det være slut med våde og beskidte bukser og at hun vil hjælpe ham, når han er i børnehaven. De to skal lave en aftale om at hjælpe hinanden "dig og mig Rasmus" og når hun synes det er på tide, at gå på toilettet, så følger hun ham derud. Og hvis han så har uheld, så skal han sige det til hende (så er det hendes skyld at hun ikke nåede at få ham derud og så må de finde ud af, hvordan de så kan gøre, for at det lykkes næste gang).

Rasmus har brug for ekstra støtte til at blive renlig lige nu og den støtte skal han have!

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien