Brev:
Uheld i bukserne op til flere gange hver dag
8. december 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Uheld i bukserne op til flere gange hver dag
Hej Helen
Jeg har haft skrevet til dig før for ca ½ år siden vedr. denne udfordring vi har med vores ældste søn og vi er begyndt at føle os ret fortabte over hvorfor vores søn han laver uheld hver dag, derfor ser vi os nødsaget til nu at skrive endnu en gang til dig...
Vi har en skøn skøn dreng Rasmus på 5 år til marts. Rasmus sover stadig med ble om natten men smed bleen om dagen lige omkring hvor han blev 3 år - dvs næsten 2 år siden nu.
Stort set hver dag har han 1-3 par underbukser/og bukser med hjem fra børnehave fordi han både har tisset og lavet stort i dem, og vi forstår ikke hvorfor???
Vi har prøvet alt fra at belønne ham for hver dag han har gået på toilettet til til sidst at sige til ham "ved du hvad Rasmus det er ikke okey at du laver i bukserne hver dag, man kan godt have uheld men du laver i bukserne hver dag det er ikke okey" og intet hjælper...
Når vi spørg ham stille og roligt hvorfor han ikke når på toilettet svare han "Det ved jeg ikke det når jeg bare ikke" Vi har talt med børnehaven om dette rigtig mange gange og synes ikke rigtig der er hjælp og hente - de siger selv "jamen vi skal da nok hjælpe Rasmus med faste toilettider" men alligevel er der uheld hver dag!
I sommerferien hvor vi havde ferie i 3 sammenhængende uger havde Rasmus ikke uheld en eneste gang, da han så kom tilbage i børnehaven gik den første uge rigtig godt uden uheld, men så igen vendte det og han havde flere og flere uheld og nu igen op til 2-3 hver dag. Nogle dage ingen men de er sjældne, og det er nu 4 mdr siden vi holdte sommereferie.
Hvad skal vi gøre for Rasmus? Vi kan ikke forestille os at Rasmus gør dette med vilje vi tror han har for travlt i børnehaven til at gå på toilettet idet at det er yderst sjældent at han har uheld herhjemme. Dermed ikke sagt at han aldrig har uheld men næsten aldrig herhjemme...
Samtidig når vi så kan lugte at han har lavet uheld eks når vi henter ham i børnehaven og vi kan lugte det så spørg vi ham om han har lavet i bukserne og vi spørg på en stille og rolig måde så svare han enten stille ja eller bare siger nej og når jeg så spørg ham om jeg må se så må jeg ikke! Når vi så vasker ham kan vi se at det er helt indtørret og at det har siddet rigtig længe og han virker ikke som om at det påvirker ham - han leger bare videre...
Hvad kan vi gøre for vores dreng så han lærer at det ikke er okey at lave i bukserne og at han skal sige til med det samme hvis der i så fald er uheld... Det kan ikke være rart for ham og det siger han faktisk også selv når vi spørg ham om han selv synes det er rart at gå rundt med og så siger han nej det synes han ikke! Så har vi spurgt ham til hvad han synes vi skal gøre ved det om vi skal snakke med pædagogerne igen så de kan hjælpe ham og det siger han straks ja til at det vil han gerne men fortsat er der uheld...
Rasmus ved godt at han skal tisse og lave stort på toilettet men vi tror han er for optaget i børnehaven for som sagt er det meget sjældent han laver uheld herhjemme - herhjemme løber han ud når han skal og så siger han eks jeg løber lige ud og tisser eller jeg løber lige ud og laver pølser og så siger vi bare rigtig godt Rasmus det er en god idé, så han ved jo godt at man skal gå på toilettet så hvad kan vi bedst gøre for ham i børnehaven?
Langt brev men har brug for at fortælle det hele så vi kan hjælpe Rasmus bedst muligt :-)
Camilla, Rasmus mor