Brev:
At falde i søvn sammen og af sig selv
8. december 2010
Alder:
3 år
At falde i søvn sammen og af sig selv
Kære Helen
Mange tak for dit tidligere svar.
Jeg har nu et spørgsmål ang. natritual. Vi vil snart flytte vores lille dreng (på 10 måneder) fra vores soveværelse over til storesøsters (3år) soveværelse. Men mit spørgsmål er hvordan vi kan gør på den letteste måde?
Vores natritual med børnene består lige nu af at vi allesammen (far, mor, storesøster og lillebror) går til søsters soveværelse over kl.19 , hvor vi leger en smule og hygger os på gulvet, bliver smurt i creme (pga. eksem), skifter bleer, og få pyjamas på. Dette varer ca.30-40 min. Derefter siger mor og lille bror god nat og går, mens far med bliver med storesøster og læser bøger.
Det har altid taget lang tid for storesøsteren at falde i søvn. Hun falder først i søvn typisk ved 21 tiden på trods af at hun mange gange er meget træt. Normalt venter vi hos hende til hun sover, men nu har vi sagt at vi læser kun to bøger og det er det. Hun forsætter med at læse selv og vi går tilbage og siger til hende at hun skal lukke øjne. Men det går ikke så godt med at hun faktisk falder i søvn selv, det ender som regel med at en af os lægger sig hos hende når vi kan se at hun virkelig er træt men ikke selv kan finde ud at falde i søvn. Jeg synes at det er virkeligt surt at der går lang tid hvor hun ikke kan falde til ro.
Lillebror har først fået sine to første tænder for ca. en uges tid, så indtil videre har han stadigvæk mange gange faldet i søvn ved amning eller når far vugger ham på armen. Vi lægger ham i sin seng lige før han falder i dyb søvn, så han ved godt at han sover i sin seng. Vi ammer eller vugger ham i søvn fordi han tit kører sig selv op og bliver meget ked af og det får ham til at falde helt i ro og giver efter søvn meget lettere. Men det er noget vi vil lave om. Vi vil helst have at vores børn faldt i søvn uden at vi er der.
Vi overvejer at bare kan lægge de to til at sove i samme rum efter vi har læst for dem og derefter gå (og komme tilbage med jævne mellemrum). Men dette har aldrig virket for storesøsteren, men vi tænker at det kan virke hvis de er to sammen (de elsker at være sammen). Hvad hvis lille bror begynder at græde, vil han ikke stimuleres storesøsteren, der i forvejen tager lange tid for at sove.
Hvordan kan vi få de to til at falde i søvn sammen?
Hilsen
Forældrene