At falde i søvn sammen og af sig selv

8. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år

At falde i søvn sammen og af sig selv

Kære Helen

Mange tak for dit tidligere svar.

Jeg har nu et spørgsmål ang. natritual. Vi vil snart flytte vores lille dreng (på 10 måneder) fra vores soveværelse over til storesøsters (3år) soveværelse. Men mit spørgsmål er hvordan vi kan gør på den letteste måde?

Vores natritual med børnene består lige nu af at vi allesammen (far, mor, storesøster og lillebror) går til søsters soveværelse over kl.19 , hvor vi leger en smule og hygger os på gulvet, bliver smurt i creme (pga. eksem), skifter bleer, og få pyjamas på. Dette varer ca.30-40 min. Derefter siger mor og lille bror god nat og går, mens far med bliver med storesøster og læser bøger.

Det har altid taget lang tid for storesøsteren at falde i søvn. Hun falder først i søvn typisk ved 21 tiden på trods af at hun mange gange er meget træt. Normalt venter vi hos hende til hun sover, men nu har vi sagt at vi læser kun to bøger og det er det. Hun forsætter med at læse selv og vi går tilbage og siger til hende at hun skal lukke øjne. Men det går ikke så godt med at hun faktisk falder i søvn selv, det ender som regel med at en af os lægger sig hos hende når vi kan se at hun ...

Annonce

... virkelig er træt men ikke selv kan finde ud at falde i søvn. Jeg synes at det er virkeligt surt at der går lang tid hvor hun ikke kan falde til ro.

Lillebror har først fået sine to første tænder for ca. en uges tid, så indtil videre har han stadigvæk mange gange faldet i søvn ved amning eller når far vugger ham på armen. Vi lægger ham i sin seng lige før han falder i dyb søvn, så han ved godt at han sover i sin seng. Vi ammer eller vugger ham i søvn fordi han tit kører sig selv op og bliver meget ked af og det får ham til at falde helt i ro og giver efter søvn meget lettere. Men det er noget vi vil lave om. Vi vil helst have at vores børn faldt i søvn uden at vi er der.

Vi overvejer at bare kan lægge de to til at sove i samme rum efter vi har læst for dem og derefter gå (og komme tilbage med jævne mellemrum). Men dette har aldrig virket for storesøsteren, men vi tænker at det kan virke hvis de er to sammen (de elsker at være sammen). Hvad hvis lille bror begynder at græde, vil han ikke stimuleres storesøsteren, der i forvejen tager lange tid for at sove.

Hvordan kan vi få de to til at falde i søvn sammen?

Hilsen
Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor