Svar: Sidde på potte - hvornår?
6. december 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Med den alder din dreng har er der slet ingen grund til overhovedet at overveje det at sidde på potte. Din dreng har ingen fornemmelse for afføring og vandladning og skal ikke sættes på potte før han er omkring 2½ år gammel.
Det er ikke anderledes end, når han f.eks. skal lære at cykle. Det skal han også være parat til, han skal kunne kravle, løbe, gå og holde balancen før han overhovedet kan finde ud af at cykle.
Ting skal have sin tid og det skal pottetræning også og din dreng er ikke parat til pottetræning før han både mentalt og fysiologisk er udviklet til det - altså omkring 2½-3 års alderen :)
Så bleskift på puslebordet er fortsat nødvendigt de næste 2 år :) Den potte I til den tid vælger, kan han selv komme med ud at købe, det er vigtigt at han selv viser interesse for den - måske vil han hellere sidde på toilet til den tid .. det må tiden vise :)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske