Brev:
Renlig hjemme, men ikke i børnehaven
6. december 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Renlig hjemme, men ikke i børnehaven
Hej Helen.
Vi er nået et kæmpe skridt videre siden mit sidste brev om renlighed. For to måneder siden begyndte vi at tage bleerne af begge børn, når de var hjemme, og de fik klistermærker, hver gang de leverede noget på potten. Intet pres, kun når de selv havde lyst - men klistermærkerne motiverede dem meget.
A har faktisk været meget renlig siden han fik bleen af herhjemme, og han har haft meget få uheld. Han er også tør om natten. Han siger selv til, når han skal tisse eller lave stort og finder selv ud på badeværelset og sætter sig på potten. Så vi regner ham for fuldstændig renlig herhjemme.
B har haft flere uheld, men er også de seneste uger blevet meget mere stabil, siger selv til når han skal på potten og følger også tit efter A, når han skal på potten. Så det går også rigtig med med ham herhjemme. Vi er lige begyndt at tage bleen af ham om natten, og med en enkelt tur på potten i løbet af natten er han tør hele natten.
MEN - problemet er nede i børnehaven. Begge drenge har masser af uheld i børnehaven, og ifølge pædagogerne siger de ikke til, når de skal på toilettet. Så det står og falder med, om pædagogerne når at sige til, og om de kan overtale børnene til at gå på toilettet (fx midt i en leg el.l.). I dag havde vi 8 (!) poser med beskidt tøj med hjem, inkl. begge flyverdragter.
Jeg snakker ellers meget med børnene om, at de skal huske at gå på toilettet, og at de kan kalde på en voksen og få dem til at hjælpe sig. Men af en eller anden grund gør de det ikke, når det kommer til stykket.
Så vi står i en situation, hvor børnene er helt renlige hjemme - siger selv til, går selv ud på potten til både stort og småt, har ingen uheld, er tørre om natten - og ikke renlige i børnehaven. Pædagogerne siger, at så længe de ikke selv siger til, så skal de have ble på. De skal med andre ord selv lære at sige til nede i børnehaven, mens de stadig går med ble, og det kender jeg mine børn godt nok til, at de ikke gider. Hvis de har ble på, gider de ikke at gå på toilettet.
Jeg tænker også, at det må være forvirrende for børnene at have ble på i børnehaven og ikke herhjemme - så skal de jo hele tiden tænke over, om de nu må tisse i bukserne eller ikke. Men pædagogerne står stejlt på, at de ikke vil have hyppige uheld i bukserne, og det kan man jo godt forstå.
Hvordan kommer vi videre? Vi kan ikke træne potte/toilet mere herhjemme, end vi allerede gør, og vi forældre er jo ikke tilstede i børnehaven. Vi har snart 14 dages juleferie, hvor de ikke skal have ble på - skal vi bare vente til ferien og håbe, at det smitter af på børnehaven (det har det jo ikke gjort indtil videre)?
Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes.
Tvillingemor