Renlig hjemme, men ikke i børnehaven

6. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Renlig hjemme, men ikke i børnehaven

Hej Helen.

Vi er nået et kæmpe skridt videre siden mit sidste brev om renlighed. For to måneder siden begyndte vi at tage bleerne af begge børn, når de var hjemme, og de fik klistermærker, hver gang de leverede noget på potten. Intet pres, kun når de selv havde lyst - men klistermærkerne motiverede dem meget.

A har faktisk været meget renlig siden han fik bleen af herhjemme, og han har haft meget få uheld. Han er også tør om natten. Han siger selv til, når han skal tisse eller lave stort og finder selv ud på badeværelset og sætter sig på potten. Så vi regner ham for fuldstændig renlig herhjemme.

B har haft flere uheld, men er også de seneste uger blevet meget mere stabil, siger selv til når han skal på potten og følger også tit efter A, når han skal på potten. Så det går også rigtig med med ham herhjemme. Vi er lige begyndt at tage bleen af ham om natten, og med en enkelt tur på potten i løbet af natten er han tør hele natten.

MEN - problemet er nede i børnehaven. Begge drenge har masser af uheld i børnehaven, og ifølge pædagogerne siger de ikke til, når de skal på toilettet. Så det står og falder med, om pædagogerne når at sige til, og om de kan overtale børnene til at gå på toilettet (fx midt i en leg el.l.). I dag havde vi 8 (!) poser med beskidt tøj med hjem, inkl. begge flyverdragter.

Jeg snakker ellers ...

Annonce

... meget med børnene om, at de skal huske at gå på toilettet, og at de kan kalde på en voksen og få dem til at hjælpe sig. Men af en eller anden grund gør de det ikke, når det kommer til stykket.

Så vi står i en situation, hvor børnene er helt renlige hjemme - siger selv til, går selv ud på potten til både stort og småt, har ingen uheld, er tørre om natten - og ikke renlige i børnehaven. Pædagogerne siger, at så længe de ikke selv siger til, så skal de have ble på. De skal med andre ord selv lære at sige til nede i børnehaven, mens de stadig går med ble, og det kender jeg mine børn godt nok til, at de ikke gider. Hvis de har ble på, gider de ikke at gå på toilettet.

Jeg tænker også, at det må være forvirrende for børnene at have ble på i børnehaven og ikke herhjemme - så skal de jo hele tiden tænke over, om de nu må tisse i bukserne eller ikke. Men pædagogerne står stejlt på, at de ikke vil have hyppige uheld i bukserne, og det kan man jo godt forstå.

Hvordan kommer vi videre? Vi kan ikke træne potte/toilet mere herhjemme, end vi allerede gør, og vi forældre er jo ikke tilstede i børnehaven. Vi har snart 14 dages juleferie, hvor de ikke skal have ble på - skal vi bare vente til ferien og håbe, at det smitter af på børnehaven (det har det jo ikke gjort indtil videre)?

Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes.

Tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!