Svar: Renlighed 4 år

24. november 2010

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maddys

Der er ingen tvivl om at jeres dreng er udmærket klar over, at I ønsker han skal lave afføring på toilettet og der er sandsynligvis ikke noget han hellere vil, end at glæde jer og derfor gøre som I ønsker ...

Men han kan ikke, det er tydeligt meget svært for ham og han siger direkte at han er bange. Det synes jeg I er nødt til at lytte til og det er vigtigt at I ikke presser ham for meget. Han har smidt sin ble for ½ år siden og han har brug for tid.

Mange børn ser afføring som en del af dem selv, det er meget svært for dem at give slip, det er meget svært at forholde sig til at afføringen skal ud af dem, lande i toilettet og skylles ud i kloakken. Og det er en proces som han skal modnes til.

Da han ikke har problemer med at tisse på toilettet og styrer vandladning og afføring fint, så synes jeg at I i en periode skal lade ham få fred og slippe for det store pres det er for ham, at skulle have afføring på toilettet. Lad ham få en ble på, som han beder om og det I så kan kræve her er, at han går på toilettet og laver i sin ble. Han skal altså ikke sætte sig bag sofaen eller gemme sig på værelset, han får bleen på, som han gerne vil have og så foregår det på toilettet.

Idéen med dette ...

Annonce

... er, at han naturligt begynder at forbinde det at skulle have afføring med at gå på toilettet og forskellen på at sidde på toilettet med bleen på og lave i den og til så at turde prøve uden ble er ikke så stor.

Derudover vil jeg anbefale jer at I giver ham positiv opmærksomhed på andre områder end det der handler om renlighed, afføring og bleer. Det er vigtigt at I hygger jer og har fokus på alt muligt andet som er spændende, udfordrende og vigtigt for jeres dreng. Det er vigtigt at han begynder ikke at føle sig forkert og ikke går rundt med en opfattelse af at han ikke kan leve op til jeres krav, at han ikke er god nok som han er - som sagt, er han fuldstændig klar over, at I ønsker han skal være renlig, det behøver I ikke fortælle ham mere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derimod skal I fortælle ham om alt det gode og dejlige der er ved ham, om alt det han kan og gør, alt det I elsker højt og direkte fortælle ham, hvorfor han er noget ganske særligt for jer. Jo mere fokus I får på ham, som den søde og skønne dreng han har, jo mere styrker I hans selvværd og jo mere vil I sandsynligvis også opleve, at han så selv begynder at vise interesse for at turde smide bleen helt.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder