Renlighed 4 år

24. november 2010

Kategori:
Alder:
4 år

Renlighed 4 år

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål vedr. min søn, som jeg håber, du kan hjælpe mig med.

Min søn er netop fyldt 4 år og er ikke helt renlig endnu. Det vil sige, han har fint styr på at gå ud og tisse, men insisterer på at lave afføring i bleen.

Han smed først bleen for ca. 6 måneder siden. Han var ikke selv specielt interesseret, men da vi synes tiden var ved at være til det og børnehaven for alvor begyndte at presse på, besluttede vi os for at bruge sommerferie på at komme af med bleen.
Vi havde forud haft et par mislykkedes forsøg, men i sommerferien lykkedes det altså og han havde allerede efter ca. 1 uge rimelig godt styr på det.

Han har dog aldrig haft lyst til at lave afføring i toilettet, men insisterer som sagt på at få en ble på.
Da vi fandt ud af, at det ikke umiddelbart kom af sig selv, forsøgte vi os frem med at lokke, tigge, overtale, belønninger og til sidst også pres, da vi mente, at det var det bedste for ham at komme af med den ble.
Det bed dog ikke på ham. Han kan være en meget egenrådig lille herre og når der er noget, han ikke vil, er der intet i verden, der kan få ham til det.

Han er også en meget sensitiv dreng, som har stor brug for trygge rammer og som aldrig har været vild med forandringer. Alt skal helst bare være, som det plejer. Sådan har han det bedst.

Så lod vi ham være i en lang periode (efter bl.a. at have læst dine råd til andre forældre i samme situation), hvor han bare fik lov til at få bleen på og efterfølgende blev skiftet, uden yderligere kommentar desangående.

Op til hans 4 års fødselsdag (19. nov.) har vi så talt meget med ham om, at det kunne være dejligt, hvis han kunne lave afføring i toilettet. Vi har prøvet at rose ham, styrke hans selvværd og hjælpe ham til at tro på, at han godt kan.

Vi synes, det begynder at være et problem. Han er en stor dreng (ligner én der er meget ældre). Det begynder at blive et problem i forhold til at komme med legekammerater hjem, da vi ikke kan forvente andre forældre har lyst til at skifte ham. Det begynder at blive et problem i forhold til at være andre steder end hjemme (der er ikke mange offentlige steder, der har ...

Annonce

... skiftefaciliteter til så stor en dreng) og det er et problem i forhold til hvordan andre ser på ham og synes, at det er noget mærkeligt noget (selv om man selvfølgelig kan være ligeglad med, hvad andre synes).

Det er ikke noget problem i forhold til børnehaven, da han kan styre sin afføring sådan, at han siden sommerferie kun har haft afføring i børnehaven 1 eller 2 gange og slet ikke de sidste par måneder.

Som sagt har vi forsøgt at gøre en ihærdig indsats igen her i forbindelse med han fyldte 4 år. Vi har prøvet at sige, at han skal sidde toilettet, inden han får en ble på, når han kommer og spørger efter den og/eller at han skal tisse på toilettet, inden han får en ble på, både i håbet om, at der så evt. kom lidt afføring og for at få startet processen. Det er bare overhovedet ikke lykkes!!!

Han kan højst gå med til at tisse, men vil slet ikke prøve at lave afføring. Han græder og stritter imod. Når jeg prøver at snakke med ham om det, siger han, at han ikke vil og også ind imellem, at han er bange, uden dog at kunne formulerer, hvad han præcist er bange for. Han sidder på sådan et toiletsæde med trin, som han kan sætte fødderne på.

Efter endnu et mislykket forsøg er vi nu fuldstændig opgivende i forhold til, hvordan vi skal komme videre. Vi er dog enige om, at vi ikke er villige til at opgive.

Vi har talt om, hvorvidt det ville være ok at kræve, at han opholder sig på toilettet, når han laver afføring? Både fordi han ofte laver det mens han f.eks. får lov at se lidt tegnefilm før aftensmad, og vi tænker, at det er lidt for hyggeligt og lidt for nemt, men også fordi vi synes, at det er mere passende i forhold til, hvis vi er ude blandt andre mennesker. (Vi vil selvfølgelig gerne være med ham på toilettet, hvis det var en måde at gøre det på).

Min største frygt er selvfølgelig at skade ham på en eller anden måde ved at presse ham, men på den anden side mener jeg også, at vi gør det for at hjælpe ham, da hans ble i afføring begynder at være en hindring i hans sociale liv.

Så hvordan gør vi det? Jeg håber virkelig du kan hjælpe os!
Hvad er rimeligt at kræve af en 4-årig?

Med venlig hilsen

Maddys

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte