Svar: Pottetræning - 2 år, 5 mdr.
15. november 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Trine
Årstiden taler ikke for at træne renlighed og det lyder heller ikke helt som om at din datter er parat ... Jeg synes derfor umiddelbart, at I skal se tiden an og ikke tage bleen af hende før vi nærmer os sommer ...
Når børn er ved at være parate til at blive renlige, så skal man lægge mærke til hvor barnet er henne i processen. Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden. Et andet godt tegn er, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hendes blære kan 'holde sig'.
Jeres datter er bevidst om afføring og afføringstrang og det er super godt. Hun kommer og siger, når hun skal lave og hun spørger hvor hun skal gå hen. Det er rigtig flot. Jeg synes at I i en sådan situation skal bede hende gå på badeværelset og ikke i andre rum, det er på badeværelset at det foregår ...
Og her skal I så overveje om hun bare skal have lov til at sætte sig med bleen på i starten, fordi hun jo netop gerne vil lave i sin ble og det er vigtigt at hun føler sig tryg. Når hun er tryg ved det, så kan I begynde at arbejde på at hun får bleen af og sætter sig uden, gør som hun plejer, men her er det vigtigt at afføringen kommer ned i potten eller i toilettet ... Så små trin, ro på.
Bleen skal hun beholde på, den skal fungere som hendes sikkerhed. Når hun siger "nu tisser jeg" så ros hende for at kunne mærke det og give jer besked og tal så med hende om at hun skal prøve at sige til lige inden. Og her kan I så forsøge at nå toilettet en gang imellem. Ikke noget fast, grib chancen når den er der og når det passer. "Kom skat, lad os skynde os ud på toilettet ..." tag hende i hånden og kom af sted.
Lykkes det at tisse lidt på toilet eller potte, så roses hun for det, lykkes det ikke, så roses hun for at have forsøgt. Er bleen så tør at den kan bruges igen, så roses hun for det og er bleen meget våd, så skifter i den bare og siger "så var det jo godt du havde den på". Det er vigtigt at være positive omkring den proces I skal igennem.
Hvis hun slet ikke viser interesse eller behov for at forsøge nu og de næste måneder frem, så drop det, lad hende bruge sin ble og se tiden an. Som sagt er det oplagt at starte til sommer, hun vil her have en god alder, hun vil have lettere ved at nå toilettet i tide og hun vil naturligt kunne løbe lidt rundt i haven i et par små trusser og derved blive mere opmærksom på de tegn, de signaler hendes krop sender og hvornår hun så skal reagere.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske