Brev:
Mange jern i ilden
15. november 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Mange jern i ilden
Kære Helen
Min datter på 29 måneder har altid haft rigtig meget energi. Det har hun fortsat - og det er jo på mange måder dejligt.
Hun har rigtig mange legesager, men nok ikke flere end de fleste.
Jeg ved ikke om jeg er forkert på den, men jeg føler nogle gange hun har svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. Dog kan hun godt, hvis hun f.eks. maler med vandfarver eller leger med dukker. Så kan hun mange gange fint leve sig ind i det og være beskæftiget med god og fantasifuld leg i op til en time.
Men andre gange rydder hun rigtig mange ting ud - puslespil osv. Og leger ikke så meget med det. Det er vel på sin vis meget normalt i hendes alder, men jeg tænker på om vi kan hjælpe hende ved at forlange at hun rydder én ting væk - f.eks. et puslespil inden hun går igang med dukker osv. Dog vil jeg jo ikke spolere hendes leg ved at hun hele tiden skal rydde op, men selv om vi har et stort hus, så kan der nogle gange være legesager i hele stueplanet :-). Hun kan godt finde ud af at hun skal rydde et puslespil væk inden hun laver et nyt. Ja, hun skal nogle gange holdes i hånden og hjælpes, men hun forstår det godt.
Men hvor meget kan vi forlange af hende? Og hvor meget skal vi gøre i den retning uden at ødelægge hendes leg og kreativitet?
Hilsen