Mange jern i ilden

15. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Mange jern i ilden

Kære Helen

Min datter på 29 måneder har altid haft rigtig meget energi. Det har hun fortsat - og det er jo på mange måder dejligt.

Hun har rigtig mange legesager, men nok ikke flere end de fleste.

Jeg ved ikke om jeg er forkert på den, men jeg føler nogle gange hun har svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. Dog kan hun godt, hvis hun f.eks. maler med vandfarver eller leger med dukker. Så kan hun mange gange fint leve sig ind i det og være beskæftiget med god og fantasifuld leg i op til en time.

Men andre gange rydder hun rigtig mange ting ud - puslespil osv. Og leger ikke så meget med det. Det er vel på sin ...

Annonce

... vis meget normalt i hendes alder, men jeg tænker på om vi kan hjælpe hende ved at forlange at hun rydder én ting væk - f.eks. et puslespil inden hun går igang med dukker osv. Dog vil jeg jo ikke spolere hendes leg ved at hun hele tiden skal rydde op, men selv om vi har et stort hus, så kan der nogle gange være legesager i hele stueplanet :-). Hun kan godt finde ud af at hun skal rydde et puslespil væk inden hun laver et nyt. Ja, hun skal nogle gange holdes i hånden og hjælpes, men hun forstår det godt.

Men hvor meget kan vi forlange af hende? Og hvor meget skal vi gøre i den retning uden at ødelægge hendes leg og kreativitet?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig