Svar: Tisser tit, også i bukserne
8. november 2010
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære LM
Jeg synes det er en rigtig god idé at undersøge jeres dreng for om han kan have blærebetændelse. Det kan børn sagtens få, både drenge og piger og det er ikke altid at de behøver have smerter forbundet her med, et symptom kan faktisk være at de går og dryptisser og har problemer med at holde sig.
Du kan på apoteket købet et urinprøvesæt og skal naturligvis følge anvisningen på pakken. Det er rigtig godt, hvis han kan tisse lidt, så holde lidt på vandet og så tisse igen i glasset, så det er en "midtstråle-urinprøve" I får. Kan det ikke lade sig gøre, er der ikke noget at gøre ved det, men prøv.
Det vil også være oplagt netop at tale med ham om, at fordi han tisser så tit og ofte har våde bukser, så vil I gerne at han tisser i et glas, så lægen kan se på hans tis. Nogle gange kan det nemlig være fordi blæren driller lidt, og altså ikke hans skyld, at det er sådan og det er vigtigt at finde ud af. I kan altså netop udnytte det at ville tage en urinprøve til at tale med ham om det I oplever, at han går og "sjattisser" lidt og at det jo ikke behøver være hans skyld, men drilleblærens skyld og hvorfor det er vigtigt at få det klaret, hvorfor det ikke er ligegyldigt om man går rundt med våde bukser. At man kan blive syg, det kan lugte dårligt osv.
Det er helt fint at være ærlig omkring det, så han mærker at det her er faktisk noget I bekymrer jer omkring, men også noget I gerne vil hjælpe med at få løst og at det ikke behøver være hans skyld. Bare det kan jo gøre at han selv begynder at være mere opmærksom og måske siger mere til ...
Urinprøven skal afleveres hos lægen. I første omgang kan man stixe den, men I kan også tale med lægen om at få den sendt til dyrkning.
Derudover tænker jeg - er jeres dreng begyndt at stå op når han tisser? Hvis han er det, så kan det faktisk være en god idé at I i en periode beder ham om at sætte sig ned. Erfaringsmæssigt tømmer han blæren lidt bedre, når han sidder ned og vil derfor kunne undgå at "sjattisse" helt så meget, som han risikerer, hvis han står op og tisser ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske