Svar: Tisser tit, også i bukserne

8. november 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære LM

Jeg synes det er en rigtig god idé at undersøge jeres dreng for om han kan have blærebetændelse. Det kan børn sagtens få, både drenge og piger og det er ikke altid at de behøver have smerter forbundet her med, et symptom kan faktisk være at de går og dryptisser og har problemer med at holde sig.

Du kan på apoteket købet et urinprøvesæt og skal naturligvis følge anvisningen på pakken. Det er rigtig godt, hvis han kan tisse lidt, så holde lidt på vandet og så tisse igen i glasset, så det er en "midtstråle-urinprøve" I får. Kan det ikke lade sig gøre, er der ikke noget at gøre ved det, men prøv.

Det vil også være oplagt netop at tale med ham om, at fordi han tisser så tit og ofte har våde bukser, så vil I gerne at han tisser i et glas, så lægen kan se på hans tis. Nogle gange kan det nemlig være fordi blæren driller lidt, og altså ikke hans skyld, at det er sådan og det er vigtigt at finde ud af. I kan altså netop udnytte det at ville tage en urinprøve til at tale med ham om det I oplever, at han går og "sjattisser" lidt og at det jo ikke ...

Annonce

... behøver være hans skyld, men drilleblærens skyld og hvorfor det er vigtigt at få det klaret, hvorfor det ikke er ligegyldigt om man går rundt med våde bukser. At man kan blive syg, det kan lugte dårligt osv.

Det er helt fint at være ærlig omkring det, så han mærker at det her er faktisk noget I bekymrer jer omkring, men også noget I gerne vil hjælpe med at få løst og at det ikke behøver være hans skyld. Bare det kan jo gøre at han selv begynder at være mere opmærksom og måske siger mere til ...

Urinprøven skal afleveres hos lægen. I første omgang kan man stixe den, men I kan også tale med lægen om at få den sendt til dyrkning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover tænker jeg - er jeres dreng begyndt at stå op når han tisser? Hvis han er det, så kan det faktisk være en god idé at I i en periode beder ham om at sætte sig ned. Erfaringsmæssigt tømmer han blæren lidt bedre, når han sidder ned og vil derfor kunne undgå at "sjattisse" helt så meget, som han risikerer, hvis han står op og tisser ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder