Svar: Pottetræning - 11 mdr.
3. november 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jeg synes ikke I skal starte pottetræning med jeres dreng. Jeg synes han er alt for lille.
Hvis I begynder at træne ham allerede nu, så risikerer I at han får tilbagefald og på sigt får problemer med sin renlighed. Det er utrolig vigtigt at han er både fysiologisk og psykologisk parat og det kunne jeg ikke forestille mig, at han er, når han kun er 11 måneder gammel.
Jeg vil i hvert fald råde jer til at bibeholde bleen det næste ½ år og så må I se til sommer, hvordan det går og hvad signaler han der sender. Til sommer kan I prøve at tage bleen af ham, lade ham prøve at være uden ble og se, hvad der sker, hvad tegn han viser og om han selv viser lyst og behov for at prøve. Om han er klar der - det tvivler jeg også på. Men I må se, hvad der sker.
De fleste børn bliver ikke renlige før de er ca 2½ år, så mit bedste bud er, at han faktisk først vil være klar i sommeren 2012 ...
Så ro på! Og fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske