Svar: Renlighed, fysisk klar men ikke psykisk
27. oktober 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære mor
At blive renlig har naturligvis nogle fysiologiske faser, som handler om at kunne mærke tisse- og afføringstrang og kunne nå at sige til lige inden og også holde sig indtil man når toilettet. Men det er naturligvis ligeså vigtigt at barnet er mentalt parat og det er for mig meget vigtigt at man har ikke presse på og forsøger at forcere noget, for så går det ofte galt og tingene trækkes ud.
Jeg anbefaler derfor også at man beholder bleen på og indfører faste toilettider. Det er for mig meget vigtigt at barnet mødes og anerkendes og at barnet oplever det at træne renlighed som noget positivt og noget der giver barnet små sejre, små oplevelser af succes.
Når bleen forbliver på, så oplever barnet en succes med en tør ble - og det er super godt, så kan samme ble bruges igen. Også selvom der måske er kommet lidt dryp i bleen, så er det ligemeget, den føles stadig tør og er fin at genbruge. Hvis bleen tages for hurtigt af, så sker der for mange uheld og gentagende våde bukser = gentagende nederlag.
Som jeg læser dit brev, så har I (efter råd fra vuggestuen) nok taget bleen af for hurtigt. Men jeg forstår dit brev sådan, at han har ble på nu, så når han har afføring så foregår det i en ble ... Det er helt fint, han skal have tid og der er, som du skriver, tale om at han fysiologisk har helt styr på, hvad der sker, men at han mentalt har brug for tid.
Jeg synes ikke I skal kræve af ham, at han skal gå på toilet eller potte, men jeg vil anbefale jer, at I laver en aftale med ham om at han går ud på badeværelset. Han skal ikke gå ind på sit værelse, men ud på badeværelset, fordi det er der vi har afføring. Det er helt fint, at han gerne vil være alene, anerkend dette, men hold fast i at det er på badeværelset det foregår.
I skal ikke indføre flere toilettider end I allerede har. Det er vigtigt at han også selv får mulighed for at mærke og fornemme at det er tid. Samtidig kan man have en formodning om at han, netop fordi afføring kommer til at foregå på badeværelset og ikke på eget værelse, at han så stille og roligt vil prøve at gå på toilettet. Igen er det fint, at han er alene, for det kan give ham mod til at prøve i sit eget tempo.
Med hensyn til mine råd om drilleblære og drilletarm, så handler dette om at fratage barnet skyldfølelse. For det er ikke barnets skyld, at der nogle gange sker uheld, eller at de har svært ved det. Børn vil som udgangspunkt gerne gøre det, de ved gør forældre stolte og glade for dem og derfor er det for barnet et nederlag, ikke at kunne leve op til forældrenes forventninger. Og for at fjerne denne følelse, så er det en rigtig god idé at forklare barnet, at det ikke er barnets skyld, men at man godt kan have en blære eller en tarm der driller og at I vil hjælpe hinanden med at få den til at holde op med at drille.
For børn ved jo godt at man ikke må drille nogen, så de kan godt forholde sig til at lave samarbejdsaftaler her og forstår at det er blæren eller tarmen og altså ikke dem, det er galt med :)
Der findes flere børnebøger om børn der skal være renlige. Men man kan også udmærket låne eller købe bøger som handler om hvordan vores krop fungerer. Hvad sker der med maden vi spiser, hvordan kommer den ned i maven og ud som pølser osv. Ligesom det kan være en god idé at tale om afføring og gøre det til noget helt naturligt og almindeligt.
Mange børn har nemlig en oplevelse af at afføring er en del af dem selv og de har meget svært ved at give slip på afføringen, trække ud og se den forsvinde, for hvor forsvinder den hen ... Det handler derfor meget om at få det gjort naturligt og her kan man læse bogen "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller bogen "Gæt en lort" af Sebastian Klein.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske