Svar: Renlighed, fysisk klar men ikke psykisk

27. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

At blive renlig har naturligvis nogle fysiologiske faser, som handler om at kunne mærke tisse- og afføringstrang og kunne nå at sige til lige inden og også holde sig indtil man når toilettet. Men det er naturligvis ligeså vigtigt at barnet er mentalt parat og det er for mig meget vigtigt at man har ikke presse på og forsøger at forcere noget, for så går det ofte galt og tingene trækkes ud.

Jeg anbefaler derfor også at man beholder bleen på og indfører faste toilettider. Det er for mig meget vigtigt at barnet mødes og anerkendes og at barnet oplever det at træne renlighed som noget positivt og noget der giver barnet små sejre, små oplevelser af succes.

Når bleen forbliver på, så oplever barnet en succes med en tør ble - og det er super godt, så kan samme ble bruges igen. Også selvom der måske er kommet lidt dryp i bleen, så er det ligemeget, den føles stadig tør og er fin at genbruge. Hvis bleen tages for hurtigt af, så sker der for mange uheld og gentagende våde bukser = gentagende nederlag.

Som jeg læser dit brev, så har I (efter råd fra vuggestuen) nok taget bleen af for hurtigt. Men jeg forstår dit brev sådan, at han har ble på nu, så når han har afføring så foregår det i en ble ... Det er helt fint, han skal have tid og der er, som du skriver, tale om at han fysiologisk har helt styr på, hvad der sker, men at han mentalt har brug for tid.

Jeg synes ikke I skal kræve af ham, at han skal gå på toilet eller potte, men jeg vil anbefale jer, at I laver en aftale med ham om at han går ud på badeværelset. Han skal ikke gå ind på sit værelse, men ud på badeværelset, fordi det er der vi har afføring. Det er helt fint, at han gerne vil være alene, anerkend dette, men hold fast i at det er på badeværelset det foregår.

I skal ikke indføre flere toilettider end I allerede har. Det er vigtigt at han også selv får mulighed for at mærke og fornemme at det er tid. Samtidig ...

Annonce

... kan man have en formodning om at han, netop fordi afføring kommer til at foregå på badeværelset og ikke på eget værelse, at han så stille og roligt vil prøve at gå på toilettet. Igen er det fint, at han er alene, for det kan give ham mod til at prøve i sit eget tempo.

Med hensyn til mine råd om drilleblære og drilletarm, så handler dette om at fratage barnet skyldfølelse. For det er ikke barnets skyld, at der nogle gange sker uheld, eller at de har svært ved det. Børn vil som udgangspunkt gerne gøre det, de ved gør forældre stolte og glade for dem og derfor er det for barnet et nederlag, ikke at kunne leve op til forældrenes forventninger. Og for at fjerne denne følelse, så er det en rigtig god idé at forklare barnet, at det ikke er barnets skyld, men at man godt kan have en blære eller en tarm der driller og at I vil hjælpe hinanden med at få den til at holde op med at drille.

For børn ved jo godt at man ikke må drille nogen, så de kan godt forholde sig til at lave samarbejdsaftaler her og forstår at det er blæren eller tarmen og altså ikke dem, det er galt med :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes flere børnebøger om børn der skal være renlige. Men man kan også udmærket låne eller købe bøger som handler om hvordan vores krop fungerer. Hvad sker der med maden vi spiser, hvordan kommer den ned i maven og ud som pølser osv. Ligesom det kan være en god idé at tale om afføring og gøre det til noget helt naturligt og almindeligt.

Mange børn har nemlig en oplevelse af at afføring er en del af dem selv og de har meget svært ved at give slip på afføringen, trække ud og se den forsvinde, for hvor forsvinder den hen ... Det handler derfor meget om at få det gjort naturligt og her kan man læse bogen "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller bogen "Gæt en lort" af Sebastian Klein.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger