Svar: Hvor mange afføringer i døgnet?
16. september 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Gustavs mor og far
Nej, hvor dejligt at I har fået en lillebror - stort tillykke med det :)
Det er helt normalt at afføringerne er hyppige i starten, ofte virker det næsten som om at 'der er hul hele vejen igennem', når der kommer mælk ind, så kommer der også noget ud i den anden ende :)
Den første afføring er ofte sort, det man kalder meconium. Og i takt med at mælken løber til og bliver optaget i barnets mave og tarm, så skifter afføringen farve. Først brun, så grønlig, så mere remoulade farvet og tilsidst helt gul.
Når barnet er omkring 2 måneder gammelt, så ændrer afføringen sig ofte. Hos 1/3 af børnene oplever man at afføringen bliver mere grøn og det er normalt. Samtidig vil stort set alle børn også omkring 8-9 ugersalderen begynde at optage maden på en anden måde og der begynder derfor at gå længere tid imellem deres afføringer - men lige nu er det rigtig fint og helt okay, at han har mange afføringer i døgnet. Det er kun tegn på at han får mælk og at maven fungerer :)
Især når han har lidt gulsot, er det ekstra vigtigt med masser af mad. Det hjælper med til at farven 'bliver skyllet' ud af ham. Så ro på, det lyder helt fint det I fortæller :)
Fortsat held og lykke med ham, glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske