Stoppe med natamning og væskebehov

17. september 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Stoppe med natamning og væskebehov

Hej Helen,

Tak for dine gode og brugbare svar på mine spørgsmål. Det er dejligt at have kontakt til en dansk sundhedsplejerske, selvom jeg er langt væk hjemmefra.

Nu bliver S. snart 10 mdr. (om en uges tid), og jeg vil gerne forsøge at trappe ud af natamningen. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gøre det, for jeg jo ikke kan erstatte amningen med et måltid på samme måde som om dagen.

Jeg har i lang tid ammet ham omkring midnat, afhængig af hvornår han vågner. Det har fungeret fint, og han har som regel kun vågnet en enkelt gang mere i løbet af natten, skønt!

I nat prøvede jeg at springe lidt over, i den forstand at jeg lagde ham til, men tog ham hurtigt fra igen, da han ikke virkede sulten. Resten af natten vågnede han et hav af gange, dog uden at ...

Annonce

... jeg ammede ham. I morges ammede jeg ham længe, selvom han ikke virkede glubende sulten. Det kan også bare være en engangshændelse, at han vågnede så mange gange.

Hvordan vurderer jeg, om S. stadig har brug for at blive ammet om natten? Skal jeg bare lade det komme an på en prøve og tage en kold tyrker?

Jeg bekymrer mig lidt om hans væske/mælkebehov. Jeg giver ham mælk af kop morgen, frokost og aften og vand af sutteflaske for resten af dagen. Jeg forsøger at tilbyde ham væske ofte. Gennemsnitligt drikker han omkring 200 ml. vand, 100 ml. mælk og så ammer jeg ham jo x3 (snart x2). Det er jo ikke meget, men han virker velpas og tisser fornuftigt. Skal jeg stole på at han får det, som han skal? Hvis ikke, hvordan får jeg ham til at drikke mere?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene