Brev:
Stoppe med natamning og væskebehov
17. september 2010
Alder:
9 mdr.
Stoppe med natamning og væskebehov
Hej Helen,
Tak for dine gode og brugbare svar på mine spørgsmål. Det er dejligt at have kontakt til en dansk sundhedsplejerske, selvom jeg er langt væk hjemmefra.
Nu bliver S. snart 10 mdr. (om en uges tid), og jeg vil gerne forsøge at trappe ud af natamningen. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gøre det, for jeg jo ikke kan erstatte amningen med et måltid på samme måde som om dagen.
Jeg har i lang tid ammet ham omkring midnat, afhængig af hvornår han vågner. Det har fungeret fint, og han har som regel kun vågnet en enkelt gang mere i løbet af natten, skønt!
I nat prøvede jeg at springe lidt over, i den forstand at jeg lagde ham til, men tog ham hurtigt fra igen, da han ikke virkede sulten. Resten af natten vågnede han et hav af gange, dog uden at jeg ammede ham. I morges ammede jeg ham længe, selvom han ikke virkede glubende sulten. Det kan også bare være en engangshændelse, at han vågnede så mange gange.
Hvordan vurderer jeg, om S. stadig har brug for at blive ammet om natten? Skal jeg bare lade det komme an på en prøve og tage en kold tyrker?
Jeg bekymrer mig lidt om hans væske/mælkebehov. Jeg giver ham mælk af kop morgen, frokost og aften og vand af sutteflaske for resten af dagen. Jeg forsøger at tilbyde ham væske ofte. Gennemsnitligt drikker han omkring 200 ml. vand, 100 ml. mælk og så ammer jeg ham jo x3 (snart x2). Det er jo ikke meget, men han virker velpas og tisser fornuftigt. Skal jeg stole på at han får det, som han skal? Hvis ikke, hvordan får jeg ham til at drikke mere?
Med venlig hilsen
Mette