Svar: 6-årig ikke renlig
16. september 2010
Alder:
5 år, 11 mdr.
Kære forældre
Når børn, som er mere end 5 år gamle, har afføring på tidspunkter eller steder, hvor dette normalt anses for upassende, så kalder man det Encoprese.
Det kan skyldes forskellige ting og I jeres tilfælde er det helt oplagt at medtænke den parasitinfektion jeres dreng har haft. Jeg synes derfor det er oplagt, at I taler med enten jeres læge eller den børneafdeling, hvor jeres dreng er blevet behandlet for sin infektion om den problemstilling I lige nu står i.
Det første man normalt vil gøre er at behandle barnet med afføringsmiddel. Man behandler barnet for forstoppelse og så indøver man faste afføringsvaner. Målet er at barnet har 1 stor daglig afføring og ikke som nu, flere små afføringer i løbet af dagen. Når jeres dreng har flere afføringer dagligt, så er det tegn på at han ikke bliver tømt godt nok ud, så selvom han sidder på toilettet længe om morgenen, så er det ikke nok til at få tømt hans tarm tilstrækkeligt. Og her vil man så normalt behandle med afføringsmiddel også - men altså i samarbejde med læge.
Man kan sige at han lige nu har en uhensigtsmæssig tømning af sin tarm og det er det man skal ændre på netop ved faste toilettider og afføringsmiddel.
Der er børneafdelinger som tager sig specielt af børn med både vandladnings- og afføringsproblemer og det vil være oplagt at I taler med jeres læge om at blive henvist til en sådan. I kan også ringe til dem og tale med dem i telefonen. Det vil være rart for jer, at tale med nogen som er specialister i dette emne. Prøv derfor at kontakte den børneafdeling, hvor jeres dreng har været indlagt med sin infektion og tal med dem om det problem I oplever nu og lad dem henvise jer videre eller kalde jer ind til en samtale :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat, håber at I her er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske