Svar: 6-årig ikke renlig

16. september 2010

Kategori:
Alder:
5 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre

Når børn, som er mere end 5 år gamle, har afføring på tidspunkter eller steder, hvor dette normalt anses for upassende, så kalder man det Encoprese.

Det kan skyldes forskellige ting og I jeres tilfælde er det helt oplagt at medtænke den parasitinfektion jeres dreng har haft. Jeg synes derfor det er oplagt, at I taler med enten jeres læge eller den børneafdeling, hvor jeres dreng er blevet behandlet for sin infektion om den problemstilling I lige nu står i.

Det første man normalt vil gøre er at behandle barnet med afføringsmiddel. Man behandler barnet for forstoppelse og så indøver man faste afføringsvaner. Målet er at barnet har 1 stor daglig afføring og ikke som nu, flere små afføringer i løbet af dagen. Når jeres dreng har flere afføringer dagligt, så er det tegn på at han ikke bliver tømt godt nok ud, så selvom han sidder på toilettet længe om morgenen, så er det ...

Annonce

... ikke nok til at få tømt hans tarm tilstrækkeligt. Og her vil man så normalt behandle med afføringsmiddel også - men altså i samarbejde med læge.

Man kan sige at han lige nu har en uhensigtsmæssig tømning af sin tarm og det er det man skal ændre på netop ved faste toilettider og afføringsmiddel.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er børneafdelinger som tager sig specielt af børn med både vandladnings- og afføringsproblemer og det vil være oplagt at I taler med jeres læge om at blive henvist til en sådan. I kan også ringe til dem og tale med dem i telefonen. Det vil være rart for jer, at tale med nogen som er specialister i dette emne. Prøv derfor at kontakte den børneafdeling, hvor jeres dreng har været indlagt med sin infektion og tal med dem om det problem I oplever nu og lad dem henvise jer videre eller kalde jer ind til en samtale :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat, håber at I her er hjulpet videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder