6-årig ikke renlig

16. september 2010

Kategori:
Alder:
5 år, 11 mdr.

6-årig ikke renlig

Hej Helen

Min dreng som fylder 6 om en måned er endnu ikke renlig.
Det er sjældent at han tisser i bukserne, det er mere afføringen den er gal med.

Næsten hver dag "når han ikke på toilettet" som han siger, og der kommer lige en lille klat, og så skynder han sig på toilettet for at blive færdig. Han har været renlig i flere perioder af 1-2 måneders varighed. Han smed bleen for 2 år siden.

Det er både hjemme, hos familie og i børnehaven. I starten tænkte vi at det måske var fordi at han ikke havde tid, at han ikke ville afbryde en god leg før lige i sidste øjeblik, men vi tror ikke at det er problemet altid. Nogen gange står han nærmest ved siden af toilettet. Det er som om at han ikke kan kende forskel på en prut og det at skulle have afførring.

Vi skælder ham ikke ud, men det er svært ikke at blive irriteret på ham nogle gange. I børnehaven er det sådan nu at han selv klarer at vaske sig, skifte underbukser og lægge de beskidte i en pose....... hvilket jeg ikke synes er ok, tænker at det måske for ham er for nemt, lige at lave en klat, og så selv klare det bagefter.

Vi prøver at lave faste toiletvaner med at han skal lave stort hver morgen, hvor han skal side og hygge sig et stykke tid med en bog. Men det hjælper ikke. Det giver ikke færre uheld.

Vi har prøvet at belønne ham, ved at sige at hvis han kunne nå på toilettet i en hel måned så fik han et stykke legetøj efter eget valg. Det virkede fint, han var renlig i en måned, fik sit legetøj, og stille og roligt kom uheldene så tilbage igen. Vi ...

Annonce

... har prøvet det to gange, og begge gange har han uden problemer nået på toilettet i en hel måned i træk.

Nu overvejer vi at belønne ham med en lille ting hver dag, men vi frygter at vi er på vej ud på et skråplan.....

Hvad gør vi? Vi forsøger at lade det fylde så lidt som muligt, vi nøjes med at trække på skuldrene og give ham et par rene underbukser, men for dælen det er svært når det bare bliver ved:o(

Det skal siges at han i foråret fik en ADHD-diagnose, mild grad. Ved ikke om det har nået at sige. Vi prøver jo selvfølgelig så godt vi kan at give han en hverdag med faste rutiner, at fortælle ham i god tid når der skal ske nået nyt, osv. Vi synes at vi har rimeligt godt styr på det:o)

En anden ting er at han siden han var 1 år har været plaget af en tarmparasit, som først blev diagnosticeret for 1 år siden. Det betyder at han fra hanvar 1 til 5 år har haft meget diarre, især når han har fået mælkeprodukter (parasitten gjorde at han fik midlertidig lactoseintollerens). Han blev så behandlet for et år siden, og efter en måned tid blev hans afførring stabil, og fast.

Så fik han et tilbagefald her i sommers hvor der igen blev påvist den samme parasit, han belv behandlet, og maven blev stabil igen.

Han er så igen blevet testet, og den er væk nu. Han har heller ikke tynd mave mere, så det er heller ikke derfor at han har uheld. Det er jo klart at hvis det er tyndt, så kan det være svært at nå på toilettet.

Hvad tænker du om alt dette? Har du nogen ideer?

Hilsen

Et par forældre med nok at se til:o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.