Svar: Tisser i bukserne - 3 år, 8 mdr.
2. september 2010
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Amilias mor
Du skal for det første undersøge om Amilia har blære betændelse, det får børn faktisk nogle gange og det kan godt være medvirkende årsag til at hun har svært ved at holde sig.
Du kan købe et urinprøvesæt på apoteket og følge anvisningen på pakken og så aflevere urinprøven hos lægen, som I første omgang kan stixe den og se om der er noget i og evt. sende den videre til dyrkning.
Derudover vil jeg anbefale at du beder pædagogerne følge Amilia på toilettet og tjekke op på om hun rent faktisk tisser. Det er super med det faste toilettider, men ofte foregår det sådan "I skal lige tisse inden I løber ud på legepladsen" og nogle børn får tisset af, men andre gør rent faktisk ikke - de siger bare "ja". Så bed pædagogerne holde ekstra øje med om hun rent faktisk går ud og tisser, når de beder hende om det.
Hun skal også opfordres til at blive siddende på toilettet længe nok til at blæren kan tømmes. Hun kan godt have så travlt med at komme ud at lege, at hun ikke bliver tømt godt nok og så ender med at tisse i bukserne, fordi hun ikke var helt færdig med at tisse, fordi hun havde for travlt.
Og så synes jeg du skal fortælle hende at man godt kan have en blære der driller og at I er nødt til at hjælpe den til at lade være med at drille - for drikke må man jo ikke. Det er lettere at forholde sig til at det er "drilleblæren" det er galt med end at det er hende, som ikke gør det godt nok :) Tal med hende om at det er vigtigt netop at gøre ovenstående ting for at stoppe drilleblæren med at drille og fortæl hende at du og pædagogerne vil hjælpe hende, så det ikke sker - men at hun også selv skal hjælpe til - I skal hjælpe hinanden.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske