Svar: Tisser i bukserne - 3 år, 8 mdr.

2. september 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Amilias mor

Du skal for det første undersøge om Amilia har blære betændelse, det får børn faktisk nogle gange og det kan godt være medvirkende årsag til at hun har svært ved at holde sig.

Du kan købe et urinprøvesæt på apoteket og følge anvisningen på pakken og så aflevere urinprøven hos lægen, som I første omgang kan stixe den og se om der er noget i og evt. sende den videre til dyrkning.

Derudover vil jeg anbefale at du beder pædagogerne følge Amilia på toilettet og tjekke op på om hun rent faktisk tisser. Det er super med det faste toilettider, men ofte foregår det sådan "I skal lige tisse inden I løber ud på legepladsen" og nogle børn får tisset af, men andre gør rent faktisk ikke - de siger bare "ja". Så bed pædagogerne holde ekstra øje med om hun rent faktisk går ud og tisser, når de beder hende om det.

Hun skal også opfordres ...

Annonce

... til at blive siddende på toilettet længe nok til at blæren kan tømmes. Hun kan godt have så travlt med at komme ud at lege, at hun ikke bliver tømt godt nok og så ender med at tisse i bukserne, fordi hun ikke var helt færdig med at tisse, fordi hun havde for travlt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så synes jeg du skal fortælle hende at man godt kan have en blære der driller og at I er nødt til at hjælpe den til at lade være med at drille - for drikke må man jo ikke. Det er lettere at forholde sig til at det er "drilleblæren" det er galt med end at det er hende, som ikke gør det godt nok :) Tal med hende om at det er vigtigt netop at gøre ovenstående ting for at stoppe drilleblæren med at drille og fortæl hende at du og pædagogerne vil hjælpe hende, så det ikke sker - men at hun også selv skal hjælpe til - I skal hjælpe hinanden.

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi