Svar: Renlighed og pottetræning
2. september 2010
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Det vil være usædvanligt at et barn på kun 19 måneder bliver renlig, faktisk er min umiddelbare tanke, at jeres dreng nok ikke er helt parat til at træne renlighed før næste sommer ...
At han lige nu fornemmer afføring og mærker at det kommer er super godt - mange børn vil i 1½-2 års alderen naturligt begynde at interessere sig for at der kommer noget ud af dem og være meget interesseret i hvad det er og hvordan de selv virker og ser ud - også under bleen. Det handler mere om at barnet opdager sig selv end at barnet fysiologisk er parat til renlighed og jeres dreng er sandsynligvis ikke parat.
I hvert fald lyder det som om at det er meget svært for ham at skulle sætte sig på en potte og presse for at få afføringen ud, det bryder han sig ikke om - og jeg synes i forhold til hvor lille han er, at I skal passe på ikke at presse ham for meget.
Det vil være rigtig fint, hvis han har bleen på og med den tryghed bliver i stand til at sætte sig på potte eller toilet, men altså stadig lave i bleen. Det at skulle sætte sig for at skulle tisse eller af med afføring vil være noget helt nyt for ham og kan være grænseoverskridende nok og han må derfor gerne beholde sin ble på i starten. Og først, når han tydeligt kan finde ud af, hvordan det hele virker og kan kontrollere afføringen og vandladningen, så kan I tage bleen af ham og forsøge uden ... :)
At I skal flytte til Danmark om 1 måned er heller ikke befordrende for at træne renlighed. Vi går den kolde tid i møde, og han har brug for ekstra meget tøj - det er næsten på forhånd dømt til at mislykkes. Han vil simpelthen ikke kunne nå toilettet og få tøjet af, før han har tisset i bukserne og det er synd at give ham de nederlag, som det vil være hver gang. Så er det langt bedre at bibeholde bleen og oplever I så at han en gang imellem siger han skal tisse eller lave og gør dette på potte eller toilet og bleen er tør, så roses han for det.
Jeg synes altså at bleen så vidt muligt skal blive på og anbefaler at man bruger en bukseble, altså en ble som kan trækkes op og ned som et par underbukser, men som stadig er en rigtig ble.
Håber du kan bruge dette og fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske