Svar: Renlighed og pottetræning

2. september 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det vil være usædvanligt at et barn på kun 19 måneder bliver renlig, faktisk er min umiddelbare tanke, at jeres dreng nok ikke er helt parat til at træne renlighed før næste sommer ...

At han lige nu fornemmer afføring og mærker at det kommer er super godt - mange børn vil i 1½-2 års alderen naturligt begynde at interessere sig for at der kommer noget ud af dem og være meget interesseret i hvad det er og hvordan de selv virker og ser ud - også under bleen. Det handler mere om at barnet opdager sig selv end at barnet fysiologisk er parat til renlighed og jeres dreng er sandsynligvis ikke parat.

I hvert fald lyder det som om at det er meget svært for ham at skulle sætte sig på en potte og presse for at få afføringen ud, det bryder han sig ikke om - og jeg synes i forhold til hvor lille han er, at I skal passe på ikke at presse ham for meget.

Det vil være rigtig fint, hvis han har bleen på og med den tryghed bliver i stand til at sætte sig på potte eller toilet, men altså stadig lave i bleen. Det at skulle sætte sig for at skulle tisse eller af med afføring ...

Annonce

... vil være noget helt nyt for ham og kan være grænseoverskridende nok og han må derfor gerne beholde sin ble på i starten. Og først, når han tydeligt kan finde ud af, hvordan det hele virker og kan kontrollere afføringen og vandladningen, så kan I tage bleen af ham og forsøge uden ... :)

At I skal flytte til Danmark om 1 måned er heller ikke befordrende for at træne renlighed. Vi går den kolde tid i møde, og han har brug for ekstra meget tøj - det er næsten på forhånd dømt til at mislykkes. Han vil simpelthen ikke kunne nå toilettet og få tøjet af, før han har tisset i bukserne og det er synd at give ham de nederlag, som det vil være hver gang. Så er det langt bedre at bibeholde bleen og oplever I så at han en gang imellem siger han skal tisse eller lave og gør dette på potte eller toilet og bleen er tør, så roses han for det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes altså at bleen så vidt muligt skal blive på og anbefaler at man bruger en bukseble, altså en ble som kan trækkes op og ned som et par underbukser, men som stadig er en rigtig ble.

Håber du kan bruge dette og fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder