Mareridt? Forstyrret søvn - ?

2. september 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Mareridt? Forstyrret søvn - ?

Kære Helen,

Tak for en god og informativ brevkasse.

Jeg har tvillingedrenge på 21 måneder, O og F. De er født 10.5 uge for tidligt, men de har ikke været præget af det i deres opvækst.

Jeg passede dem selv 1½ år hjemme, og den 1. juni startede de i vuggestuen. Opstarten gik rigtig fint. O reagerede lidt på det hele en måneds tid efter, han var startet, hvor han blev meget ked af det, når jeg gik om morgenen. Det var dog hurtigt glemt, og han havde en god dag i vuggestuen. For tiden er han lidt ked af det nogle dage, og andre dage siger han ikke noget til jeg går – meget normalt, tror jeg. F reagerer sjældent.

O er generelt MEGET morsyg, og han har været det i næsten et år. Som regel er det kun mig, der må skifte ham og putte ham mv. (men når jeg ikke er der, er far helt fin), og far er også rigtig god til at lege med ham mv., men hvis O er ked af det, er det kun mor, der duer. Til tider er ’morsygen’ lidt meget for os alle, da det også går ud over F, der ikke altid får den ’mortid’ han gerne vil have, da jeg er ’optaget’ af O. Kan vi gøre noget ved denne morsyge? eller skal vi bare lade ham leve det ud?

O har altid været den, der har sovet bedst, mest roligt og længst og han har for det meste lagt sig til at sove helt uden bøvl, og vi har ikke hørt til ham før om morgenen.

For ca. en måned siden fik O mundbetændelse. Han blev meget pjevset, spiste ikke så meget, savlede og græd meget om natten, hvor han var næsten utrøstelig, og lidt aggressiv. Vi troede (ligesom vuggestuen), at det var tænder, men hos en tur til vagtlægen, fik vi konstateret mundbetændelse og nye tænder. Og det forklarede jo, hvorfor han var så ked af det i løbet af natten (og dagen).

Han har ikke mundbetændelse mere, men han vågner stadig om natten og er helt utrøstelig. Dvs. jeg er ikke sikker på, at han er vågen? mønstret er; at han begynder at græde fra alt til 1 til 4 gange på en nat, jeg går ind til ham, men det virker som om, han sover, mens han græder. Han kaster sig lidt rundt i sengen og virker ikke rigtig vågen. Gråden intensiverer rigtig meget, og jeg ...

Annonce

... tager ham selvfølgelig op, men han bliver sur og slår ud efter mig, jeg må ikke røre ham, og hvis jeg siger trøstende ord, bliver han også sur.

Han peger, han vil ud af værelset, at han vil ind, at han vil have bamse, at han ikke vil have bamse mv. Hvis jeg prøver at putte ham i sengen igen, bliver han endnu mere sur og græder endnu højere. Alt hvad jeg gør, er forkert. Det ender som regel med, at jeg efter ca. 15 min får ro på ham, og så kan jeg putte ham i sengen igen, og han falder hen. Nogle gange kommer han ind i vores seng, hvor han finder lidt ro, og jeg bærer ham så ind i egen seng efterfølgende.

Det er meget voldsomt, og han er rigtig ked af det, og næsten aggressiv. Jeg er i tvivl om, han overhovedet er rigtig vågen, mens det står på? Nogle gange kan vi have held med, at hans far kommer med en tilfældig bamse eller lidt vand og gir ham, hvorefter han bliver rolig, og jeg kan putte ham. Det har dog ikke virket de sidste dage.

Som sagt er det alt fra 1 til 4 gange pr. nat, at han græder – men altid omkring kl. 5, hvilket jeg syntes er lidt underligt? Ofte har jeg ikke held med at få ham til at sove igen ved 5 tiden, han får vækket F og det ender med, at de begge får for lidt søvn.

Der er rigtig synd for ham, og jeg vil gerne hjælpe ham bedst muligt? Hvad kan jeg gøre? Har han mareridt? Kan han reagere på noget helt andet? I vuggestuen er der startet mange små børn, så der er ikke så mange ressourcer til F og O pt. De siger i vuggestuen, at han har det godt i løbet af dagen.

I den måneds tid, det har stået på, har vi haft 2 ugers ferie, hvor vi har hygget os rigtig meget – der græd han dog også helt utrøsteligt om natten. I samme periode som det har stået på, er han begyndt at bruge sut (hvilket han aldrig har gjort). De sidste par dage, har jeg dog haft held til at undgå det, da jeg syntes, det er dumt at begynde på det nu. Frederik har altid brugt sut. Generelt virker O rigtig glad i løbet af dagen, og i weekenderne. Han er glad, når jeg henter ham fra vuggestuen mv.

Jeg håber, du kan hjælpe.

Mange hilsner
en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre