Svar: Renlighedstræning og skole

2. september 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lotte

Min umiddelbare tanke er at Oscar har brug for mere tid, men også at han viser interesse og det skal naturligvis udnyttes, men måske ikke lige nu - der sker lidt for meget ....

Uheld 6 gange om dagen er mange uheld og faktisk synd for ham, især når han nu er startet i førskole ... De kan godt være de fleste andre ikke længere bruger ble, men det er efter min mening stadig bedre at Oscar har ble på end at han tisser i bukserne og går rundt med våde bukser. For det første kan han blive syg af det og for det andet så lugter det og er ikke særlig rart for ham eller de andre børn - det er i hvert fald noget de vil lægge mærke til, hvor bleen jo er noget de alle kender og har brugt ...

Jeg er derfor mest tilhænger af at han får en ble på og at I her køber buksebleer der trækkes op og ned som et par underbukser. Og så skal han stadig have fast toilettider - han skal tisse om morgenen, når han står op, som det sidste inden han går i seng, tisse inden I kører til skole og tisse inden han løber ud på legepladsen for at lege osv.

Når han sidder på toilettet eller potten, så tænd for vandhanen så han kan høre at vandet løber og bed ham om at forsøge at lave samme lyd. Når han sidder der, så er det fint at være på badeværelset sammen med ham og man kan godt læse en bog eller lignende - men det er en balance, for det skal ikke være så hyggeligt at han glemmer, hvad han egentlig er kommet for. Så ...

Annonce

... det er vigtigt at du også prøver at holde hans fokus på at han nu rent faktisk skal tisse.

Hvis han siger "jeg kan ikke" og du formoder at han så tisser i bleen 2 minutter efter, så sig til ham at det er okay. "Du må gerne rejse dig, så venter vi lige lidt, nogle gange kan man ikke med det samme, så prøver vi igen om lidt ..." og så prøver I det, for at se om det så lykkes at få slappet af i blæren og lade vandet løbe ud. Og vil han ikke mere, så er det naturligvis okay, så skal han ikke presses men have bleen trukket op.

At beholde bleen på har den fordel at selvom der når at komme lidt dryp så holder den stadig tør. Han har derfor en chance for både at nå toilettet og opleve en succes med dette, ligesom bleen kan bruges igen, hvis den ikke er meget våd. Og når han det så ikke, så er det jo netop godt at han har bleen på, så må han "prøve at sige til næste gang, så I kan se om I kan nå det".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lige nu hvor det hele er så nyt og han skal forholde sig til nye børn, nye voksne, nye rutiner, regler osv. så er det ikke nogen god idé at træne renlighed. Det er alt for meget for ham at skulle koncentrere sig om på en gang.

Derfor synes jeg at I skal give ham ble på og lade ham få en pause fra det med renlighed og så når der er faldet lidt ro over ham og hele situationen igen, så forsøger I så med faste tissetider osv. jvf. ovenstående :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.