Svar: Renlighedstræning og skole
2. september 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Lotte
Min umiddelbare tanke er at Oscar har brug for mere tid, men også at han viser interesse og det skal naturligvis udnyttes, men måske ikke lige nu - der sker lidt for meget ....
Uheld 6 gange om dagen er mange uheld og faktisk synd for ham, især når han nu er startet i førskole ... De kan godt være de fleste andre ikke længere bruger ble, men det er efter min mening stadig bedre at Oscar har ble på end at han tisser i bukserne og går rundt med våde bukser. For det første kan han blive syg af det og for det andet så lugter det og er ikke særlig rart for ham eller de andre børn - det er i hvert fald noget de vil lægge mærke til, hvor bleen jo er noget de alle kender og har brugt ...
Jeg er derfor mest tilhænger af at han får en ble på og at I her køber buksebleer der trækkes op og ned som et par underbukser. Og så skal han stadig have fast toilettider - han skal tisse om morgenen, når han står op, som det sidste inden han går i seng, tisse inden I kører til skole og tisse inden han løber ud på legepladsen for at lege osv.
Når han sidder på toilettet eller potten, så tænd for vandhanen så han kan høre at vandet løber og bed ham om at forsøge at lave samme lyd. Når han sidder der, så er det fint at være på badeværelset sammen med ham og man kan godt læse en bog eller lignende - men det er en balance, for det skal ikke være så hyggeligt at han glemmer, hvad han egentlig er kommet for. Så det er vigtigt at du også prøver at holde hans fokus på at han nu rent faktisk skal tisse.
Hvis han siger "jeg kan ikke" og du formoder at han så tisser i bleen 2 minutter efter, så sig til ham at det er okay. "Du må gerne rejse dig, så venter vi lige lidt, nogle gange kan man ikke med det samme, så prøver vi igen om lidt ..." og så prøver I det, for at se om det så lykkes at få slappet af i blæren og lade vandet løbe ud. Og vil han ikke mere, så er det naturligvis okay, så skal han ikke presses men have bleen trukket op.
At beholde bleen på har den fordel at selvom der når at komme lidt dryp så holder den stadig tør. Han har derfor en chance for både at nå toilettet og opleve en succes med dette, ligesom bleen kan bruges igen, hvis den ikke er meget våd. Og når han det så ikke, så er det jo netop godt at han har bleen på, så må han "prøve at sige til næste gang, så I kan se om I kan nå det".
Lige nu hvor det hele er så nyt og han skal forholde sig til nye børn, nye voksne, nye rutiner, regler osv. så er det ikke nogen god idé at træne renlighed. Det er alt for meget for ham at skulle koncentrere sig om på en gang.
Derfor synes jeg at I skal give ham ble på og lade ham få en pause fra det med renlighed og så når der er faldet lidt ro over ham og hele situationen igen, så forsøger I så med faste tissetider osv. jvf. ovenstående :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske