Svar: Toilet træning
31. august 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære forældre
Det lyder bestemt som om at jeres datter er ved at være klar. Man siger at renlighed har 3 faser - 1. at hun kommer og siger hun har lavet i bleen, 2. at hun meddeler "nu tisser jeg" og 3. at hun når at sige til lige inden ...
Som du beskriver det, så lyder hun faktisk til ofte at kunne sige til inden, hun får bleen af, mærker at hun skal tisse, siger tis og leverer så en tissetår på toilettet. Det lyder så fint.
Selvom de fleste børn er 3 år før de bliver renlige, så er der også stadig børn der er parate, når de kun er 2 og måske hører jeres datter til dem. Jeg synes det er fint at forsøge og så se hvad tiden bringer - hele tiden have in mente, at hvis det ikke går, hvis det viser sig at være for tidligt, så er det helt okay, men samtidig også udnytte den lille åbning hun måske netop viser jer lige nu :)
I skal ikke tage bleen af hende, den skal hun beholde på og så synes jeg at I skal prøve at indføre faste toilettider - i første omgang om morgenen, når hun står op og om aftenen inden hun skal i seng. Det skal ikke være hele dagen igennem, for så bliver det måske for meget for hende. Hvis hun derimod i løbet af dagen viser interesse for at tisse på potte eller toilet, så hjælper I hende med det.
Bleen bruges som et par trusser der hives op og ned. Hvis der er noget i bleen, så skiftes den og "det var godt du havde den på" og hvis der kun er få dryp i bleen eller den er tør, så bruges den igen og så "det er fint, så bruger vi bleen igen". Det skal altså være en succesoplevelse uanset om det er det ene eller andet der sker.
Mange børn har en periode netop i 2 års alderen hvor de begynder at interessere sig for 'de nedre regioner'. De går pludselig meget op i hvordan de selv virker, ligesom det også interesserer dem at nogen er piger, andre er drenge og hvad køn de selv hører til ... Nogle gange kan man bruge denne åbning til at træne renlighed, men ofte går det ikke, for barnet er mere fascineret af sin krop end fysiologisk parat og det som gik godt i nogle uger, virker så pludselig ikke mere og det er okay. Så må man vente ½ år eller måske 1 år før barnet egentlig er parat.
Om det er 'kønnets interesse' og 'sådan fungerer min krop' som lige nu fascinerer jeres datter er svært at sige eller om hun reelt er fysiologisk parat. Det er nødt til at komme an på en prøve.
Men gør det stille og roligt, pres hende endelig ikke, så er det bedre at vente, til hun selv giver udtryk for atter gerne at ville forsøge at undvære bleen :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske