Svar: Toilet træning

31. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre

Det lyder bestemt som om at jeres datter er ved at være klar. Man siger at renlighed har 3 faser - 1. at hun kommer og siger hun har lavet i bleen, 2. at hun meddeler "nu tisser jeg" og 3. at hun når at sige til lige inden ...

Som du beskriver det, så lyder hun faktisk til ofte at kunne sige til inden, hun får bleen af, mærker at hun skal tisse, siger tis og leverer så en tissetår på toilettet. Det lyder så fint.

Selvom de fleste børn er 3 år før de bliver renlige, så er der også stadig børn der er parate, når de kun er 2 og måske hører jeres datter til dem. Jeg synes det er fint at forsøge og så se hvad tiden bringer - hele tiden have in mente, at hvis det ikke går, hvis det viser sig at være for tidligt, så er det helt okay, men samtidig også udnytte den lille åbning hun måske netop viser jer lige nu :)

I skal ikke tage bleen af hende, den skal hun beholde på og så synes jeg at I skal prøve at indføre faste toilettider - i første omgang om morgenen, når hun står op og om aftenen inden hun skal i seng. Det skal ikke være hele dagen igennem, for så bliver det måske for meget for hende. Hvis hun derimod i løbet af dagen viser interesse for at tisse på potte eller toilet, så hjælper I hende med det.

Bleen bruges som et par trusser ...

Annonce

... der hives op og ned. Hvis der er noget i bleen, så skiftes den og "det var godt du havde den på" og hvis der kun er få dryp i bleen eller den er tør, så bruges den igen og så "det er fint, så bruger vi bleen igen". Det skal altså være en succesoplevelse uanset om det er det ene eller andet der sker.

Mange børn har en periode netop i 2 års alderen hvor de begynder at interessere sig for 'de nedre regioner'. De går pludselig meget op i hvordan de selv virker, ligesom det også interesserer dem at nogen er piger, andre er drenge og hvad køn de selv hører til ... Nogle gange kan man bruge denne åbning til at træne renlighed, men ofte går det ikke, for barnet er mere fascineret af sin krop end fysiologisk parat og det som gik godt i nogle uger, virker så pludselig ikke mere og det er okay. Så må man vente ½ år eller måske 1 år før barnet egentlig er parat.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om det er 'kønnets interesse' og 'sådan fungerer min krop' som lige nu fascinerer jeres datter er svært at sige eller om hun reelt er fysiologisk parat. Det er nødt til at komme an på en prøve.

Men gør det stille og roligt, pres hende endelig ikke, så er det bedre at vente, til hun selv giver udtryk for atter gerne at ville forsøge at undvære bleen :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor