Svar: Laver stort i bukserne
30. august 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære LM
Det er rigtig vigtigt at du søger for at holde din drengs mave igang naturligt, så afføringen ikke er hverken for hård eller for let at komme af med. Det kan være svært at finde det rigtige indtag af frugt, fiberholdig kost, væske osv. så afføringen er passende i konsistensen, men det kan være vigtigt at være ekstra opmærksom på det netop i denne periode, hvor han rigtig gerne vil nå toilettet, men måske ikke altid kan, fordi afføringen er for blød ...
Det kan også være at han har lidt for hård mave og derfor holder lidt igen, fordi det gør ondt at presse for at få det ud og så får han ikke tømt sig rigtigt og så kommer der lidt igen, selvom han umiddelbart var færdig...
Prøv derfor at se på kostens sammensætning og på hvordan hans afførings konsistens er og om du via kosten kan gøre noget.
Derudover er det rigtig godt, at I er opmærksomme på at han skal følges på toilettet, når han har spist, fordi det er der han ofte skal af med afføring. Og når han så er på toilettet, så er det rigtig godt, hvis I kan opfordre ham til at presse, så han kommer af med alt det han skal af med. Det er vigtigt at signalere og måske direkte sige til ham, at der er tid nok og at I tager den tid det nu engang tager, for ham at blive helt færdig. I må gerne tale med ham om, at I også bruger længere tid på badeværelset, når I skal af med afføring og at det er både vigtigt og helt normalt at skulle gøre det.
Måske kan I endda lave lidt sjov med ham, hvis far f.eks. hører til de mænd der læser avis på toilettet, så fortæl ham det og pjat med ham, gør det noget naturligt, fint og sjovt.
En skammel under fødderne, når han sidder på toilettet, kan være en rigtig god idé, fordi det er lidt lettere at klemme afføringen ud, hvis benene er bukket og lidt løftet. Forklar ham også at han skal prøve at læne sig fremover når han presser og at han gerne må sidde og vippe frem og tilbage, fordi afføringen derved lettere kommer ud.
Jeg synes også det vil være synd, hvis han skal have ble på igen, for han forsøger jo virkelig og skal naturligvis støttes og anerkendes i det. Jeg synes han har fortjent at få en chance og håber at I via ovenstående råd, kan hjælpe ham lidt bedre på vej :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend til jer alle!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske