Brev:
Skal ammes i søvn
30. august 2010
Alder:
7 mdr.
Skal ammes i søvn
Hej Helen
Jeg har en sund og glad pige på 7½ måned. Hun er en rigtig grinebidder på 9,5 kilo og ca. 70 cm.
Lige siden hun blev født, er hun blevet ammet i søvn, især om aftenen. Om dagen har vi i perioder kunnet få hende til at sove i barnevognen, men nu vil hun ikke ligge i den længere, og sidder nu i klapvogn når vi er ude. Der sover hun ikke så godt, så det plejer jeg at prøve at undgå. Er hendes far hjemme, kan han af og til gå rundt med hende til hun sover, men når han er på arbejde, er jeg nu også nødt til at amme hende i søvn om dagen.
Jeg har i flere omgange forsøgt at få hende til at sove ved egen hjælp. Men hver gang er det endt i et voldsomt drama, hvor hun først ser ud til at have accepteret at ligge i sengen for sig selv, men efterhånden begynder at klynke igen, for til sidst at skrige fuldstændigt utrøsteligt. Så ender jeg altid med at tage hende op, for jeg kan slet ikke holde ud at se hende sådan.
Jeg har været igennem alle bibliotekets bøger om emnet, men jeg er altså ikke parat til at lade hende ligge og skrige, så jeg ender hver gang med at aflevere dem igen med uforrettet sag.
Jeg har prøvet at liste brystet fra hende inden hun falder i søvn, men det resulterer altid i, at hun slår øjnene op og kigger desorienteret på mig, hvorefter hun begynder at skrige, hvis jeg ikke lynhurtigt får det stoppet i munden på hende igen.
Da hun var helt lille sov hun igennem. Jeg måtte vække hende for at amme hver 3. time i starten. Da hun så fik lov til at sove igennem uden at blive vækket, kunne hun sagtens sove 7-10 timer uden problemer. Men nu vågner hun flere gange hver nat, og hvis jeg ikke skynder mig at amme hende, så vågner hun helt op og græder, og ligger i op til to timer før hun falder i søvn igen, også selvom jeg lader hende amme. Hun falder som regel i søvn ved 22-tiden, og vågner rigtigt op mellem kl. 7 og 8. Men kan altså sagtens være blevet ammet 3-4 gange i det tidsrum, så jeg er efterhånden ved at være temmelig klatøjet om dagen.
Jeg har i dine tidligere svar til andre læst mig til, at det kan være fordi hun skal have mere mad om dagen. Hun bliver stadig ammet ca. 80%, men får lidt grød, kartoffelmos og en del vand af en tudkop i løbet af dagen. Et af mine problemer er, at jeg er hunderæd for, at hun skal få en klump mad galt i halsen.
For nylig huggede hun en stor klump kartoffelmos af skeen i en stor bid (hun plejer ellers at nippe), og sad pludselig med åben mund og tungen ud, og blev rød i hovedet, fordi klumpen var kommet for langt ind i munden på hende. Jeg hev hende selvfølgelig op af stolen og op over skulderen, og hun fik sunket klumpen. Men jeg var temmelig forskrækket. Jeg tør ikke lade hende bide af en agurkestang, af skræk for at hun (med sine 8 skarpe fortænder) bider en stor klump af, der sætter sig i luftrøret. Selv når hun drikker af koppen, ender det tit i gispen og en stor hostetur, så jeg synes ikke, hun kan være helt klar til fast føde endnu.
Så mine spørgsmål til dig er:
Hvordan får vi hende til at sove selv, uden drama?
Hvad og hvor meget bør jeg give hende at spise i løbet af dagen, og hvornår?
Hvornår er hun gammel nok til at kunne tygge bidder af mad?
På forhånd tak for hjælpen!
Mamacake