Svar: Pludselig sengevædning
11. august 2010
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Agnete
Mon ikke din datter drømmer ekstra meget, fordi der sker mange nye ting i jeres liv og derfor får tisset i sengen uden at registrere det ...
Umiddelbart vil jeg anbefale dig at give hende en natble på, hvis hun vil have det. Den skal bruges som en sikkerhed, så I undgår den drivvåde seng og afbrydelsen om natten, fordi alt skal skiftes. Det vil være rarere for hende med bleen end den våde seng.
Men derudover tænker jeg også at I måske skulle følge hende på toilettet sen aften, inden hun når at tisse i sengen. Og hun kan så herefter få en natble på, som så kan holde tør indtil morgenstunden. Du skriver at det er om aftenen inden I går i seng, at hendes seng er helt våd og jeg tænker at I derfor skulle prøve at få hende op inden da. Simpelthen tage hende i hånden sige "kom skat vi skal lige ud at tisse" og så følge hende på toilettet. Hun vil sandsynligvis kunne gå mere eller mindre i søvnen. Derved kan hun få tisset af og derefter så sove godt og roligt i en tør seng.
Hvis hun tisser rigtig meget er det ikke sikkert at bleen vil kunne holde hele natten, så det kan være nødvendigt at tage hende op under alle omstændigheder. Og da hun har været renlig om natten i en længere periode og derfor fysiologisk burde kunne holde sig tør, så lyder det altså som om at en fast toilettid sen aften, ville kunne hjælpe rigtig godt hos jer :)
Hun vil som sagt sikkert sove, og vil måske ikke kunne huske det næste morgen, hvorimod, når alt sengetøj osv. skal skiftes, så når hun at vågne op og hele situationen er til stor irritation for jer alle :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske