Svar: Renlighed - 2 år, 1 mdr.

3. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære store drengs mor

Det vil være rigtig godt at bibeholde bleen lidt endnu, men i stedet for at spørge jeres dreng om han skal på potte, så vil jeg anbefale jer, at I indfører faste toilettider.

Det vil være helt naturligt at han tisser som det sidste inden han kommer i seng og som det første, når han står op om morgenen. Ligesom han skal tisse inden han løber ud at lege eller inden I kører op for at handle. Han skal altså tisse på tidspunkter, hvor I andre også normalt går på toilettet :)

Han skal have en buskeble på, der fungerer som et par underbukser og trækkes op og ned. Det har den fordel at den kan genbruges, hvis den er tør (og selvom der måske når at komme et par små dryp, så betyder det ikke noget) og det er derfor en succesoplevelse at have bleen på. Tager I bleen af ham, så vil han tisse i bukserne og få det nederlag igen og igen, som det naturligt vil være og det har han ikke brug for.

Han skal følges på toilettet og ikke spørgses. I skal sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" eller lignende, så det er noget helt naturligt og en regel som gælder jer, ham og alle andre - det er sådan man gør.

Bleen bruges som en sikkerhed og det informeres han også om, at selvom han ...

Annonce

... har ble på, så bør han stadig tisse på toilet eller potte og han skal aldrig have at vide, at han kan gøre det i bleen ... :)

Han er for lille til at stå op at tisse, det er helt fint at han har prøvet det udenfor sammen med sin fætter, men når I træner renlighed skal han sidde ned og tisse. Når han sidder, så prøv at få ham til at prutte "Kan du presse lidt, så hører vi om du kan slå en prut.." eller lignende, som han synes er sjovt og naturligt vil der kunne komme lidt afføring, når han forsøger at presse og så roses han for det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I det hele taget roses han altid for at forsøge og sker der uheld, så var det jo godt at han havde bleen på. Ligesom det er super flot, når bleen er tør og kan bruges igen :)

Bleen forsøges først fjernet endeligt, når han gentagende gange har haft en tør ble og har lavet og tisset på toilettet. Det vil sige, når der har været flere små successer og I har en fornemmelse af at han godt kan holde sig og nå at sige til :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og ja, nogle børn er parate når de er 2 og det er helt okay at forsøge sig nu. Går det så ikke, så fred være med det, men han lyder lige nu til at være parat til at forsøge og det lyder helt relevant at benytte den mulighed :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.