Svar: Renlighed - 2 år, 1 mdr.
3. august 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære store drengs mor
Det vil være rigtig godt at bibeholde bleen lidt endnu, men i stedet for at spørge jeres dreng om han skal på potte, så vil jeg anbefale jer, at I indfører faste toilettider.
Det vil være helt naturligt at han tisser som det sidste inden han kommer i seng og som det første, når han står op om morgenen. Ligesom han skal tisse inden han løber ud at lege eller inden I kører op for at handle. Han skal altså tisse på tidspunkter, hvor I andre også normalt går på toilettet :)
Han skal have en buskeble på, der fungerer som et par underbukser og trækkes op og ned. Det har den fordel at den kan genbruges, hvis den er tør (og selvom der måske når at komme et par små dryp, så betyder det ikke noget) og det er derfor en succesoplevelse at have bleen på. Tager I bleen af ham, så vil han tisse i bukserne og få det nederlag igen og igen, som det naturligt vil være og det har han ikke brug for.
Han skal følges på toilettet og ikke spørgses. I skal sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" eller lignende, så det er noget helt naturligt og en regel som gælder jer, ham og alle andre - det er sådan man gør.
Bleen bruges som en sikkerhed og det informeres han også om, at selvom han har ble på, så bør han stadig tisse på toilet eller potte og han skal aldrig have at vide, at han kan gøre det i bleen ... :)
Han er for lille til at stå op at tisse, det er helt fint at han har prøvet det udenfor sammen med sin fætter, men når I træner renlighed skal han sidde ned og tisse. Når han sidder, så prøv at få ham til at prutte "Kan du presse lidt, så hører vi om du kan slå en prut.." eller lignende, som han synes er sjovt og naturligt vil der kunne komme lidt afføring, når han forsøger at presse og så roses han for det.
I det hele taget roses han altid for at forsøge og sker der uheld, så var det jo godt at han havde bleen på. Ligesom det er super flot, når bleen er tør og kan bruges igen :)
Bleen forsøges først fjernet endeligt, når han gentagende gange har haft en tør ble og har lavet og tisset på toilettet. Det vil sige, når der har været flere små successer og I har en fornemmelse af at han godt kan holde sig og nå at sige til :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og ja, nogle børn er parate når de er 2 og det er helt okay at forsøge sig nu. Går det så ikke, så fred være med det, men han lyder lige nu til at være parat til at forsøge og det lyder helt relevant at benytte den mulighed :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske