Brev:
Renlighed - 2 år, 1 mdr.
3. august 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Renlighed - 2 år, 1 mdr.
Kære Helen
Vores dreng på 25 mdr. har i flere måneder været tør de aller fleste nætter. Med mindre vi ligger alt for længe og hygger i den store seng om morgenen, tisser han da også en ordentlig pottefuld, når han står op. Oftest sidder han også på potten ved bleskift og inden sengetid, og det er lidt forskelligt, hvor meget der kommer. Han gider ikke altid, men forsøger altid at tisse, når han først sidder der. Er det ok at bede ham om at sidde på potten, når han selv siger nej?
Da vi for nyligt var på ferie med hans lidt ældre fætre, var det helt store at få lov til at stå op og tisse i græsset, ligesom de gjorde, og det sparrede os for en del våde bleer.
Han kan tydeligvis ikke længere lide at gå rundt med en beskidt ble, men kommer næsten altid selv og siger til, når han har lavet, så han kan få en tør ble på. Derudover er han også begyndt at sige, at "han skal lave lort" (ja, her kalder vi altså en spade for en spade :-)), men de fleste gange har der ikke været noget, hvis han er blevet sat på potten. Kun en enkelt gang tidligere og de sidste par gange, han har sagt til, har han faktisk lavet stort på potten, hvilket han var meget interesseret i.
Han har et godt sprog og taler om tis og lort med stor naturlighed og interesse pt. Både sit eget, andres og dyrenes. ;-) Noget siger mig altså, at han er godt på vej, og så ville det naturligvis være oplagt at følge op på det, hvilket jeg da også synes, vi gør. Men hvor meget skal vi gøre? Jeg vil jo også nødigt forcere tingene, og han er trods alt kun lige blevet 2 år, og vi havde ikke på forhånd forestillet os, at han ville blive renlig inden ca. 3 år. Er det en god idé at tage bleen af ham? Eller skal vi bare fortsætte med ble og potte samtidig?
På forhånd tak!
Den store drengs mor :-)