Svar: Min datter er renlig
1. august 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Mor til Mariam
Hvor er det dejligt at din datter er kommet så godt igang med renlighedsprocessen, det lyder som om at I har fundet det helt rigtig tidspunkt at gå igang på og bestemt som om at hun er klar. Hun virker motiveret, vil gerne, kommer selv og siger til og er naturligt stolt, når det lykkes :)
At renlighedstræningen og hendes stammen skulle have noget med hinanden at gøre tror jeg umiddelbart ikke. Hun kan naturligvis godt føle sig ekstra presset og have fornemmelsen af at alt skal gå ekstra stærkt lige nu, men det er nok andre ting som spiller ind, trods alt :)
Det vil være rigtig godt at indføre faste toilettidspunkter, så du ikke spørger din datter "skal du tisse?", men i stedet tager hende i hånden og siger "kom vi skal lige ud at tisse inde vi går på legepladsen". Netop rutinen omkring at man tisser af inden man går nogle steder, at man tisser som det første når man står op om morgenen, som det sidste inden man går i seng osv. er vigtig i forhold til successen med at opleve en tør ble.
Det er meget fint at din datter får ble på, så den fungerer som sikkerhed, når I skal væk hjemmefra. Den vil give hende tryghed og samtidig er det en succesoplevelse at få en tør ble og nå toilettet - selvom hun måske når at dryppe lidt, så suger den så godt, at den kan bruges igen - hvorimod det er et nederlag med våde bukser.
Hun bør fysiologisk kunne holde sig tør i 3 timer og det betyder altså, at hvis I tisser af inden I går på legepladsen, hun får en tør ble på som sikkerhed og I så er på legepladsen i ca. 2 timer, så burde hun faktisk kunne holde sig til I kommer hjem. Det kan altså være en rigtig god idé at planlægge lidt ud fra dette, så hun netop oplever det som en succes, at hun kunne holde sig imens hun var ude at lege og hun nåede toilettet igen.
Så du hjælper hende bedst ved at lade hende beholde bleen på som sikkerhed, give faste toilettider og så holde øje med tiden, så hun oplever succes med at kunne nå toilettet. Og så skal hun have tid, hun er stadig ikke så gammel, så det skal nok komme stille og roligt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske