Svar: Renlighedstræning - 2 år, 6 mdr.
28. juli 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lars og Natalie
Jeg synes faktisk slet ikke at I skal spørge jeres datter om hun skal tisse eller på potte. I risikerer at hun siger nej og så tisser hun 2 minutter efter ...
Jeg foreslår at I har faste toilettider i stedet, det vil sige tidspunkter, hvor det er normalt at gå på toilettet. Det er det første man gør om morgenen, når man står op, det sidste man gør inden man går i seng, vi tisser inden vi kører op for at handle, går i haven for at lege osv.
I disse situationer skal hun ikke spørges, men i stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom skat, vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så gør I det. Det gør hun og det gør I, ikke fordi I træner renlighed, men fordi sådan er det - man tisser af inden man kører op for at handle.
Hun må gerne have ble på, så roses hun for at bleen er tør og kan bruges igen. Og er bleen våd, så var det jo godt at hun havde den på og så skifter I den bare.
Det gør ikke noget om hun sidder på toiletsæde eller på potte, det kan hun gøre som hun selv vil.
Med hensyn til renlighed, så er det vigtigt at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke er i stand til det, så er hun fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. Det lyder dog umiddelbart til at være tilfældet hos jer og på den måde lyde hun parat :)
Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:
Fase 1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
Fase 2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
Fase 3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Det er fint at I de varme dage lader hende løbe uden ble i haven, så hun får lidt opmærksomhed på hvad der foregår og bliver opmærksom på, hvordan det føles, hvad det er for tegn hun skal reagere på, hvornår det er hun skal sige til. Når hun står i haven i et par trusser og pludselig tisser så vil hun naturligt kigge ned, hun vil mærke vandet der løber, måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du og på den måde hjælpe hende til at få en bevidsthed omkring det.
Potten kan stilles i nærheden, så hun hjælpes til at nå det og ellers må I skynde jer ind, når det er tid.
Men ellers er det som sagt en god idé at beholde bleen på og bruge den som et par trusser der hives op og ned - derfor godt også at vælge buksebleer. Og så indføre faste toilettider og ikke spørge men sige "Kom skat ...".
Fortsat held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske