Svar: Problem med at blive renlig
26. juli 2010
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære underbuks-vaskende forældre
Der er ingen tvivl om at jeres dreng godt er klar over, at I og de voksne i børnehaven helst ser at han tisser og laver afføring på toilettet. Han kan sagtens mærke at det er det I vil og som udgangpunkt vil børn gerne gøre det, som gør deres forældre stolte og glade for dem ...
I fortæller at I har give ham en Nintendo og taget den fra ham igen - det er en stor gave og det er en hård straf ...
Det er jo ikke fordi jeres dreng ikke VIL blive renlig, det er fordi han ikke forstår, hvad I vil og hvad der forventes af ham og han naturligt har svært ved at leve op til dette. Der er ingen tvivl om at jeres dreng føler sig forkert, føler at han ikke lever op til jeres krav - men det hjælper ikke her at straffe ham og stramme kravene - det der hjælper er at give ham selvværd. Give ham følelsen af at er god som han er, at han er en fantastisk dreng, ingen kan tage hans plads, for ingen er som han.
I skal prøve at ændre fokus. Lige nu ligger fokus på hvad han skal og hvad han gør forkert. I stedet skal I ligge fokus på alt det gode han gør, alt det dejlige han kan. I skal arbejde på at styrke hans selvværd.
Han må ikke tvivle på at I elsker ham fordi han er den han er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i forældrenes hjerte er en ganske særlig plads til en, fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod. Det gælder både i forhold til de krav der stilles omkring selvhjulpenhed, renlighed osv. men bestemt også i forhold til at det kan være svært at være i børnehave (jvf. jeres tidligere brev) og være sammen med de andre børn. Det kan jo heller ikke udelukkes at nogen i børnehaven driller jeres dreng med at han bruger ble eller laver i bukserne ....
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette kan I læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den vil måske kunne hjælpe jer og jeres dreng :)
Jeg synes I skal tale med jeres dreng om at få en ble på. Ikke fordi han så skal til at lave i den, men fordi den skal bruges som en sikkerhed. Jeg synes det er synd for ham, at han laver i bukserne og det er bestemt ikke befordrende for hans selvværd, med gentagende våde bukser. Derimod er det rigtig dejligt at opleve successen med at nå at sige til og opleve at have en tør ble og det er små succesoplevelser han har brug for.
Jeg tænker at det er utrolig vigtigt at I taler med ham om at det ikke er hans skyld. Lige nu føler han sig ganske givet meget forkert og har meget svært ved at leve op til jeres regler og krav - og det er synd for ham.
I kommer ikke nogen vegne med trusler, straf, sanktioner. I kommer bedst af sted, hvis I samarbejder og fortæller ham at I vil støtte og hjælpe ham - også selvom I ved at det er svært og I skal tro på og vise ham, at I netop tror på at det ved et samarbejde godt kan lykkes.
Han skal ikke på toilettet en gang i timen, det er synd for ham at presse ham til dette og jeg kan godt forstå han går i baglås.
Han skal på toilettet på de tidspunkter, hvor han normalt må forventes at kunne lave noget - det vil sige som det første, når han står op om morgenen, som det sidste inden han går i seng. Det vil sige inden I kører af sted for at handle, løber ud for at lege osv. Præcis som I andre også ville gøre. Han skal ikke spørges "skal du tisse?" for så siger han nej, han skal i stedet tages i hånden "kom vi tisser lige inden vi kører" og så går I alle ud for at tisse - ikke fordi I træner renlighed, men fordi det er sådan reglerne er for alle i familien, det er sådan man gør.
Han skal roses for at forsøge, han skal roses når det går godt og når det så går galt, så skal han ikke skældes ud, men "pyt - det er okay så prøver vi lidt før næste gang". Og har han så en ble på, ja så var det jo godt at han netop havde den på, så skiftes bare den.
Det er begrænset hvor meget I skal læse bøger, tegne osv. på toilettet. Han lyder jo ikke umiddelbart til at have problemer med at sidde på toilettet så at aktivere ham på denne måde trækker bare tiden ud. Samtidig koncentrerer han sig ikke om det, der egentlig skal ske og derfor vil jeg foreslå jer, at I går på toilettet for at gå på toilettet. Bøger og tegninger kan så ske bagefter - ikke som belønning, men fordi det er to forskellige ting og han skal koncentrere sig om at tisse og presse, når han sidder på toilettet og ikke andet.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Fortsat god weekend og rigtig god ferie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske