Svar: Vil kun tisse og lave afføring i sin ble

21. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Astrids mor

Lige nu hvor I er flyttet, alt er nyt, ny institution, nye børn, nyt sprog osv. så synes jeg ikke I skal begynde at stille krav om renlighed. Det lyder som om at jeres datter skal have en periode, hvor der ikke er fokus på dette.

Der er ingen tvivl om at hun er parat, hun bruger jo ikke ble, men kan fint mærke, når hun skal tisse og have afføring og kommer der og beder om at få en ble på. Det betyder at hun jo fint kan mærke og kontrollere sin vandladning og afføring - hun kan sågar holde sig indtil hun får bleen på og tisser så i den. Det lyder derfor som en mere psykisk overvindelse at skulle tisse på toilettet - fysiologisk er hun parat.

Spørgsmålet er hvad der skal til, for hun vil jo gerne og ytrer også ønske om at kunne - men hun skal bare lige være lidt ældre, hun føler sig ikke parat endnu. Egentlig meget flot at hun selv kan sætte ord på det, når hun ikke er ældre end hun er.

I første omgang vil jeg anbefale jer, at I giver hende bleen på, men at hun går på toilettet og tisser eller laver. Det er der det foregår og hun skal forbinde det at skulle af med noget, med at hun går derud. I må også meget gerne forsøge at få hende til at sætte sig på toilettet, selvom hun har bleen på. Hun skal have et toiletsæde, så hun føler sig helt sikker og tør. I kan altså godt lade hende beholde bleen på lidt endnu, men må også gerne stille og roligt begynde at komme med lidt krav til ...

Annonce

... at det er på toilettet det foregår. Så hun sidder altså på toilettet med bleen på, når hun tisser.

I takt med at hun føler sig tryg ved at sidde der med bleen på, så skal den naturligvis af og hun skal kunne uden.

I kan her overveje om hun vil have glæde af et belønningssystem. Det kan være mange ting. Nogle vælger at give barnet en lille vingummibamse, hver gang barnet tisser eller laver på toilettet (noget som barnet ellers aldrig får og som derfor er noget særligt). Andre vælger at samle stjerne på et stykke papir. Hver gang hun har tisset eller lavet på toilettet så sættes en stjerne på papiret og når hun har samlet f.eks. 10 stjerner, så får hun en lille ting, som hun har ønsket sig. Man kan godt køre denne metode i længere tid, så guleroden tilsidst, når hun er helt renlig og får sigt til hver gang bliver en større ting som hun har ønsket sig og set frem til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er ikke altid godt at bruge disse belønningsmetoder, men ligenetop i jeres situation, hvor hun tydeligvis har fysiologisk styr over vandladning og afføring og der er tale om en mere mental hurdle hun skal over, kan det måske være en idé til lige at give det sidste skub i den rigtige retning.

Du kan på biblioteket låne mange bøger om at gå på toilettet og trænerenlighed. Spørg en børnebibliotekar og de kan hjælpe dig med at søge på relevante bøger.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Fortsat god weekend og fortsat god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder