Svar: Vil kun tisse og lave afføring i sin ble
21. juli 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Astrids mor
Lige nu hvor I er flyttet, alt er nyt, ny institution, nye børn, nyt sprog osv. så synes jeg ikke I skal begynde at stille krav om renlighed. Det lyder som om at jeres datter skal have en periode, hvor der ikke er fokus på dette.
Der er ingen tvivl om at hun er parat, hun bruger jo ikke ble, men kan fint mærke, når hun skal tisse og have afføring og kommer der og beder om at få en ble på. Det betyder at hun jo fint kan mærke og kontrollere sin vandladning og afføring - hun kan sågar holde sig indtil hun får bleen på og tisser så i den. Det lyder derfor som en mere psykisk overvindelse at skulle tisse på toilettet - fysiologisk er hun parat.
Spørgsmålet er hvad der skal til, for hun vil jo gerne og ytrer også ønske om at kunne - men hun skal bare lige være lidt ældre, hun føler sig ikke parat endnu. Egentlig meget flot at hun selv kan sætte ord på det, når hun ikke er ældre end hun er.
I første omgang vil jeg anbefale jer, at I giver hende bleen på, men at hun går på toilettet og tisser eller laver. Det er der det foregår og hun skal forbinde det at skulle af med noget, med at hun går derud. I må også meget gerne forsøge at få hende til at sætte sig på toilettet, selvom hun har bleen på. Hun skal have et toiletsæde, så hun føler sig helt sikker og tør. I kan altså godt lade hende beholde bleen på lidt endnu, men må også gerne stille og roligt begynde at komme med lidt krav til at det er på toilettet det foregår. Så hun sidder altså på toilettet med bleen på, når hun tisser.
I takt med at hun føler sig tryg ved at sidde der med bleen på, så skal den naturligvis af og hun skal kunne uden.
I kan her overveje om hun vil have glæde af et belønningssystem. Det kan være mange ting. Nogle vælger at give barnet en lille vingummibamse, hver gang barnet tisser eller laver på toilettet (noget som barnet ellers aldrig får og som derfor er noget særligt). Andre vælger at samle stjerne på et stykke papir. Hver gang hun har tisset eller lavet på toilettet så sættes en stjerne på papiret og når hun har samlet f.eks. 10 stjerner, så får hun en lille ting, som hun har ønsket sig. Man kan godt køre denne metode i længere tid, så guleroden tilsidst, når hun er helt renlig og får sigt til hver gang bliver en større ting som hun har ønsket sig og set frem til.
Det er ikke altid godt at bruge disse belønningsmetoder, men ligenetop i jeres situation, hvor hun tydeligvis har fysiologisk styr over vandladning og afføring og der er tale om en mere mental hurdle hun skal over, kan det måske være en idé til lige at give det sidste skub i den rigtige retning.
Du kan på biblioteket låne mange bøger om at gå på toilettet og trænerenlighed. Spørg en børnebibliotekar og de kan hjælpe dig med at søge på relevante bøger.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Fortsat god weekend og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske