Vil kun tisse og lave afføring i sin ble

21. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Vil kun tisse og lave afføring i sin ble

Hej Helen.

Vores datter på 3 år og 9 måneder, vil kun tisse og lave afføring i sin ble. Hun har tidligere, for 1½år siden, tisset på toilettet 3 gange, men siden da haft enkelte tisse-uheld, hvor hun tissede på gulvet. Dette har gjort hende angst, lader det i hvert fald til, i forhold til at gå på toilettet.

Hun bliver panisk, hvis hun er i bad og kræver at få ble på... især i svømmehallen kan det volde hende store vanskeligheder...

Hun udtrykker, at hun gerne vil, men siger også: "Mor, jeg skal nok lære det. Jeg skal tisse på wcet, når jeg bliver 5 eller 6 år"... Hun har også udtrykt ønske om at smide bleen om natten, men dette er ikke lige hændt endnu.

Generelt kan siges, at hun vælger at gå uden ble hver dag, men kræver bleen, så ...

Annonce

... snart hun skal tisse og lave. Hun udtrykker, at hun "er bange" for at gå på toilettet. Vi respekterer hendes følelser og bakker hende op.

Samtidigt er hun startet i ny børnehave, hvor hun er den eneste der bruger ble. Dette lader dog ikke til at være et problem for hende. Men altså, hun nærmer sig 4 år til okt - hvordan hjælper vi hende yderligere til at tage det endelige skridt?

Vi tilbyder altid at sidde v hendes side, så hun ikke skal være bange, hvis hun pludseligt vil på wcet og tilbyder også at læse historier sammen med hende. Men intet virker... Vi oplever dog en klar velvillighed til gerne at ville klare det, men noget holder hende tilbage.

Findes der mon børnebøger omkring emnet, som hun kan relatere til eller?

Venligst Astrid's mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne