Brev:
Vil kun tisse og lave afføring i sin ble
21. juli 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Vil kun tisse og lave afføring i sin ble
Hej Helen.
Vores datter på 3 år og 9 måneder, vil kun tisse og lave afføring i sin ble. Hun har tidligere, for 1½år siden, tisset på toilettet 3 gange, men siden da haft enkelte tisse-uheld, hvor hun tissede på gulvet. Dette har gjort hende angst, lader det i hvert fald til, i forhold til at gå på toilettet.
Hun bliver panisk, hvis hun er i bad og kræver at få ble på... især i svømmehallen kan det volde hende store vanskeligheder...
Hun udtrykker, at hun gerne vil, men siger også: "Mor, jeg skal nok lære det. Jeg skal tisse på wcet, når jeg bliver 5 eller 6 år"... Hun har også udtrykt ønske om at smide bleen om natten, men dette er ikke lige hændt endnu.
Generelt kan siges, at hun vælger at gå uden ble hver dag, men kræver bleen, så snart hun skal tisse og lave. Hun udtrykker, at hun "er bange" for at gå på toilettet. Vi respekterer hendes følelser og bakker hende op.
Samtidigt er hun startet i ny børnehave, hvor hun er den eneste der bruger ble. Dette lader dog ikke til at være et problem for hende. Men altså, hun nærmer sig 4 år til okt - hvordan hjælper vi hende yderligere til at tage det endelige skridt?
Vi tilbyder altid at sidde v hendes side, så hun ikke skal være bange, hvis hun pludseligt vil på wcet og tilbyder også at læse historier sammen med hende. Men intet virker... Vi oplever dog en klar velvillighed til gerne at ville klare det, men noget holder hende tilbage.
Findes der mon børnebøger omkring emnet, som hun kan relatere til eller?
Venligst Astrid's mor.