Svar: Blebarn med attitude
13. juli 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære mor
Det lyder ganske bestemt som om at der er en lille åbning for at træne renlighed, når jeres datter spørger "Tror du også, at man kan låne bøger om børn, der glemmer at sige til?" - Jeg får helt klart indtryk af at hun godt kan mærke at hun har afføring og skal tisse, men at hun ikke rigtig ved, hvad hun skal gøre ved det og hvordan hun skal tackle det ...
Jeg synes godt man kan forklare hende at det ikke er godt at gå rundt med urin og afføring i ble og ud i bukserne. Og jeg synes også I gerne må tale med hende om, at det ikke er rart for nogen af jer, når I dagligt skal skændes om at få en ren ble på - I bliver alle kede af det og det bedste er jo hvis man er glad og er gode venner ... MEN, det er uhyre vigtigt at I taler med hende om det på en anderkendende måde. Det er meget vigtigt at hun ikke føler sig forkert, føler sig nedgjort osv. men at I gør det på en måde, så hun virkelig mærker at I gerne vil hjælpe hende.
Det er meget vigtigt at I ikke giver hende skylden, men i stedet taler med hende om at det er hendes blære og numse der skal lære at finde ud af det og at I må hjælpe dem på vej. At få at vide at det skyldes en "drilleblære" kan have utrolig stor psykisk virkning på børn - så er det ikke deres skyld og så kan det meget bedre samarbejde om at få blæren lært det den skal :)
Jeg vil anbefale jer at I taler med hende om at det nu er tid til at prøve at skulle tisse og lave på toilettet og at I vil hjælpe hende, at I ikke bliver sure, når der sker uheld osv. men at I støtter hende og at I skal hjælpe hinanden. Hun skal beholde bleen på, det skal være en bukseble, som trækkes op og ned som et par underbukser og så skal hun have fast toilettider.
Hun skal tisse som det første når hun står op om morgenen, som det sidste inden hun skal i seng. Hun skal tisse inden I kører op for at handle, inden I går ud for at lege osv. Hun skal tisse på de tidspunkter, hvor I andre normalt også ville gå på toilettet. Hun skal roses for at forsøge og er bleen tør nok til at blive brugt igen, så roses hun også for det. Er bleen våd, så siger I "pyt med det - så var det jo godt du havde bleen på" og "super godt at du prøvede på toilettet også.
I skal prøve at lægge toilettiderne der, hvor hun f.eks. lige har spist og ikke er begyndt at lege endnu, så hun ikke skal afbryde sin leg for at tisse, men i stedet får tisset af inden hun leger.
Hun må aldrig få at vide at hun bare kan tisse i bleen, hvis hun siger at hun skal tisse. Så skal I forsøge at finde et toilet så hurtigt som muligt, så I anerkender at hun har sagt til - også selvom det kan være svært at nå det, når man er i Djurs Sommerland eller sidder i bilen på motorvejen. Igen er det super godt at hun har sagt til og det roses hun for - det er ikke hendes skyld, at I ikke nåede et toilet i tide :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej. Rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god sommerferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske