Blebarn med attitude

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Blebarn med attitude

Kære Helen

Vores store pige er en glad og dejlig pige. Hun har en god fantasi og er tit travlt beskæftiget med at sætte en leg i gang: "Skulle vi ikke lege, at du var en hund, også var jeg en fin dame, der skulle gå tur med dig?".

Hun har nået en alder, hvor vi jo regner med, at bleen snart skal af, men vi har svært ved at finde ud af, hvad strategien skal være, og jeg må indrømme, at jeg ikke lige kan se det for mig. Hun siger aldrig til hvis hun skal tisse/lave stort, eller hvis der er noget i bleen. Selvom det klør og svier, og hun tydeligt er påvirket af en ubehagelig lorteble, så beder hun ikke om at blive skiftet, og hun bliver tit meget vred, hvis vi siger, at nu skal vi vist lige ind og ordne den ble. Hun skal altid liiiiige et eller andet, og har slet ikke tid. Og når vi så insisterer, så bliver hun stiktosset og skælder ud.

Vi prøvede for en måneds tid siden - i samråd med børnehaven - at tage bleen af hende, men hun havde uheld flere gange dagligt. Både stort og småt, og virkede ikke særlig bevidst om, at hun skulle huske at sige til. Vi fulgte hende på toilet ind i mellem, og der kom da også noget tis ud ind i mellem. Også kunne hun tisse helt vildt meget (i bukserne) 10 min. efter. Så der lå gerne 4-5 plastikposer og ventede i garderoben i børnehaven, og bleen røg så på igen.

Herhjemme har vi et børnetoiletsæde og en skammel til hende, og selvom hun ikke ligefrem oser af entusiasme, så virker det som om, hun er ok tilfreds med det setup. I børnehaven har de både små og store toiletter, og jeg kan bestemt ikke forestille mig, at hun skulle være for genert til at bruge dem, som jeg kan se, at du skriver indimellem. Lillesøster bliver snart to og er meget interesseret i at komme på toilet og siger til når hun tisser. Måske bliver hun renlig først??

Der ligger faktisk tit plastikposer i garderoben på ...

Annonce

... trods af, at hun går med ble. Hun er jo ved at være en stor pige og har en god appetit mht. mad, så det er ikke fordi, det er små mængder der kommer ud af hende efterhånden, og når hun ikke siger til men bare leger videre, så ender det tit med at der kommer både afføring og tis ud på tøjet. I disse dage er ungerne meget på legepladsen i børnehaven, og pædagogerne kan jo ikke rende efter hende hele tiden og tjekke efter. De er ellers søde til at være ekstra obs på hende - også fordi hun har tendens til rød numse.

Vi har talt om, at hun måske nok ikke er parat til at smide bleen - interessen er der slet ikke, og hun virker som sagt ikke bevidst om, hvornår der er noget på vej. Men vi (måske nok især mor) synes, at de daglige konflikter, hvor vi skal skændes med hende om, hvorvidt hun skal skiftes, er ret belastende. Kan man ikke godt forlange, at hun med den alder hun har kan se, at det er ikke er smart at gå rundt med en lugtende ble, der til sidst lækker ud på tøjet?

Hun har spurgt lidt til det med, at maden kommer ned i maven og ud igen som lort, og jeg sagde, at det kunne vi garanteret finde spændende bøger om på biblioteket. Så sagde hun: "Tror du også, at man kan låne bøger om børn, der glemmer at sige til?" Måske er hun faktisk ked af, at hun stadig bruger ble, og derfor bliver sur. Hvad tror du?

Hun er ved at nå op i en alder, hvor det bliver relevant at lave legeaftaler, men jeg frygter lidt, at hun bliver valgt fra (af forældrene men måske også af børnene?) på grund af bleen. Måske har de ikke bleer derhjemme, og måske har de ikke lyst til at skifte et fremmed barn.

Hvad stiller vi op?

PS. vi havde tænkt at bruge vores sommerferie på projektet, men vi har planlagt en masse ture og sjov og ballade. Det er sikkert ikke det bedste at træne slut-med-ble en varm dag i Djurs Sommerland :-)

Venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin