Hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn?

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn?

Kære Helen

Tak igen for dit gode fyldige svar, det hjalp igen meget og vi har nu haft en fin rytme, med mange måltider (hun spiser generelt rigtig godt), mindre amning, og gode nætter (fra ca 20 – 5 uden amning og opvågning).

Men nu bliver Emma snart 9 måneder (25 juli), og der er er sket en del forandringer. Hun kravler rundt, sætter sig, prøver at rejse sig op, undersøger alt – skabe, sko, tæpper – generelt er hun meget aktiv og skal have noget i munden / hænderne hele tiden.

Jeg har købt din bog om at sove, og jeg kan se at der lige nu sker meget. Vi ”kæmper” også med at falde i søvn mere nu, hun skal lige kravle / sidde / rejse sig, men jeg prøver at gå til og fra / have hænderne ovenpå hende for at berolige, synge etc. Om natten er hun desværre begyndt at vågne, pludselig kan hun græde over længere periode (1-1½ time) midt på natten ved 2 tiden, jeg ammer, vugger etc, men nogengange virker hun helt frisk og vil kravle. Det skal også lige siges at det startede for ca 14 dage siden hvor hun også blev forkølet og vi fik hedebølge.

I starten af september skal hun starte i ”børnehave”, derfor ville jeg høre om jeg snart kan amme lidt mindre, men lige nu har jeg måtte amme en gang mere om natten, hvilket jeg er lidt ked af. Men jeg håber blot det er varmen, og det at hun sveder så meget i løbet af dagen, som gør at hun har brug for ekstra væske.

For hvad kan jeg forvente – hvor mange amninger skal hun ...

Annonce

... have i løbet af et døgn, ville meget gerne ned på 2 – men hvad skal jeg så gøre? Og jeg ville gerne undgå sutteflaske, nu da hun drikker af kop.

Vores rytme er nogenlunde således:

4-5 ammer

Ca. 7 vågner

7.30/8 Havregrød, frugt i hånd, vand af kop

Ca. 9.15 Moset frugt og bolle i hånd, vand af kop (det var meget nemt at udskifte amning med frugten, som du rådede mig til i dit sidste svar)

Ca. 9.45/10 1. lur (her sover hun nogengange 1½ time, og få gange kun 45 min)

12 Rugbrødsmadder i tern, grøntsagsmos(med kød el. fisk), grøntsager i hånd, vand af kop

13.30 ammer

13.45 2. lur (her sover hun nogengange 1½ time, men kun hvis 1 lur har været kort, ellers sover hun kun 45 min)

15.30 Grød el. yougurt med frugt topping, frugt stykker i hånd, vand af kop

Om eftermiddagen kan hun godt blive meget træt, men jeg prøver at ikke gå for lange ture for så falder i søvn, også sover hun først ved 22 tiden og vågner om natten.

18/18.30 Grøntsagsmos med kød eller fisk, grøntsager i hånd, vand af kop (prøver at gøre det lidt mere familiemadsagtig, men da vi først hernede spiser kl 21 eller senere, kan det godt være svært at have så mange måltider på kryds og tværs)

19.30 Bad

20/20.30 ammer og putter

Før kunne hun så sove til kl 5 (dog evt med lidt sutgivning), men nu skal jeg ofte amme om natten – det kan være alt mellem 23.30 – 2/3 tiden.

Tak endnu engang for din hjælp.
Mange hilsner,
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder