Brev:
Hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn?
13. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn?
Kære Helen
Tak igen for dit gode fyldige svar, det hjalp igen meget og vi har nu haft en fin rytme, med mange måltider (hun spiser generelt rigtig godt), mindre amning, og gode nætter (fra ca 20 – 5 uden amning og opvågning).
Men nu bliver Emma snart 9 måneder (25 juli), og der er er sket en del forandringer. Hun kravler rundt, sætter sig, prøver at rejse sig op, undersøger alt – skabe, sko, tæpper – generelt er hun meget aktiv og skal have noget i munden / hænderne hele tiden.
Jeg har købt din bog om at sove, og jeg kan se at der lige nu sker meget. Vi ”kæmper” også med at falde i søvn mere nu, hun skal lige kravle / sidde / rejse sig, men jeg prøver at gå til og fra / have hænderne ovenpå hende for at berolige, synge etc. Om natten er hun desværre begyndt at vågne, pludselig kan hun græde over længere periode (1-1½ time) midt på natten ved 2 tiden, jeg ammer, vugger etc, men nogengange virker hun helt frisk og vil kravle. Det skal også lige siges at det startede for ca 14 dage siden hvor hun også blev forkølet og vi fik hedebølge.
I starten af september skal hun starte i ”børnehave”, derfor ville jeg høre om jeg snart kan amme lidt mindre, men lige nu har jeg måtte amme en gang mere om natten, hvilket jeg er lidt ked af. Men jeg håber blot det er varmen, og det at hun sveder så meget i løbet af dagen, som gør at hun har brug for ekstra væske.
For hvad kan jeg forvente – hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn, ville meget gerne ned på 2 – men hvad skal jeg så gøre? Og jeg ville gerne undgå sutteflaske, nu da hun drikker af kop.
Vores rytme er nogenlunde således:
4-5 ammer
Ca. 7 vågner
7.30/8 Havregrød, frugt i hånd, vand af kop
Ca. 9.15 Moset frugt og bolle i hånd, vand af kop (det var meget nemt at udskifte amning med frugten, som du rådede mig til i dit sidste svar)
Ca. 9.45/10 1. lur (her sover hun nogengange 1½ time, og få gange kun 45 min)
12 Rugbrødsmadder i tern, grøntsagsmos(med kød el. fisk), grøntsager i hånd, vand af kop
13.30 ammer
13.45 2. lur (her sover hun nogengange 1½ time, men kun hvis 1 lur har været kort, ellers sover hun kun 45 min)
15.30 Grød el. yougurt med frugt topping, frugt stykker i hånd, vand af kop
Om eftermiddagen kan hun godt blive meget træt, men jeg prøver at ikke gå for lange ture for så falder i søvn, også sover hun først ved 22 tiden og vågner om natten.
18/18.30 Grøntsagsmos med kød eller fisk, grøntsager i hånd, vand af kop (prøver at gøre det lidt mere familiemadsagtig, men da vi først hernede spiser kl 21 eller senere, kan det godt være svært at have så mange måltider på kryds og tværs)
19.30 Bad
20/20.30 ammer og putter
Før kunne hun så sove til kl 5 (dog evt med lidt sutgivning), men nu skal jeg ofte amme om natten – det kan være alt mellem 23.30 – 2/3 tiden.
Tak endnu engang for din hjælp.
Mange hilsner,
Marie