Svar: Vil ikke afføring på toilettet
10. juni 2010
Alder:
4 år
Kære Lene
Det er normalt at børn bliver renlige med vandladning før afføring og det er også normalt at børn kan have meget svært ved at skulle give slip på deres afføring.
Det er vigtigt at du overvejer om din datter kan have problemer med forstoppelse. Det sker at børn der har svært ved at give slip på deres afføring, holder sig og derfor får ekstra svært ved at komme af med det. Det kan derfor være en god idé at give hende afførinde kost - ekstra meget frugt, måske svesker eller lignende, groft brød og masser af væske og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan det være nødvendigt at give hende lidt afføringsmiddel.
Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, så hun ikke kan holde sig, men det kan være en god idé at holde hende mave igang, så hun meget let kan komme af med sin afføring. Det må nemlig ikke forbindes med noget ubehageligt eller noget der kræver noget særligt. Så når hun tisser og du f.eks. opfordrer hende til at slå en prut, så hun presser lidt, så kommer afføringer naturligt ud og det skal du så kommentere så det bliver en succesoplevelse. Det sker jo faktisk uden at hun når at bemærke det og på den måde forsvinder det farlige.
Hvis hun er meget følsom omkring sin ble og insisterer på at få bleen på, når hun skal af med sin afføring, så synes jeg du skal lade hende få bleen på, men så sig til hende at hun stadig skal gå på toilettet og lave i bleen. Så hun forstår at det er på toilettet at det foregår og jeg synes også du kan sige at hun skal sætte sig på toilettet med bleen på. I hvert fald til at starte med, så hun bliver helt tryg ved det og til sidst så kan gøre det samme - men uden bleen på :)
Ros hende for at samarbejde og mindre for hvorvidt der kommer afføring eller ej. Altså fokus på selve processen og det at hun deltager, mere end på hvad der kommer ud af det.
Læs bøger med hende om hvordan hun fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, så hun får et mere naturligt forhold til sin krop. Også bøger der handler om at gå i bad, sørge for at bevæge sig, passe på sin krop, børste sine tænder, gå på toilettet, vaske sine hænder osv. så tingene bliver afdramatiserede lidt og så I kan få en snak om, hvorfor man skal gå på toilettet osv.
I kan også låne bøger der handler om afføring - f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins bøger "Gæt en lort" - igen for at gøre det hele så naturligt som muligt.
Det med belønning kan faktisk være lidt svært, for hvad skal man gøre, hvis det så ikke lykkes og måske bliver hun utryg ved netop dette - hvad nu hvis jeg ikke kan ... Børn tænker rigtig meget over tingene og hun ved godt at I gerne vil have hende til at lave afføring på toilettet. Det er hun ganske givet fuldstændig klar over, men hun har brug for lidt tid, samtidig med at I naturligvis skal prøve at guide hende og støtte hende i at hun sagtens kan klare det.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske