Svar: Renlighed, parathed

8. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lisa

Det lyder umiddelbart som om at din datter har / har haft en naturligt interesse for hvordan hun fungere, for sit eget køn osv. og det er helt naturligt for en pige på 2 år. Men det lyder ikke som om at hun fysiologisk er parat til renlighed.

Et vigtigt tegn er at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Så prøv at tjekke om en ble kan være tør så længe - det giver dig en idé om, hvorvidt hun fysiologisk er parat.

Derudover er det et godt tegn at hun selv begynder at komme og bede om at få en ren og tør ble på, altså at hun begynder at synes det er ubehageligt at have noget i sin ble og derfor gerne vil have en ny.

Det lyder ikke som om at hun er der lige nu, men det kan hun måske godt blive interesseret i nu, når det bliver sommer. I hvert fald kan I jo prøve at tage bleen af hende, når det bliver varm og lade hende løbe rundt i haven i et par ...

Annonce

... bikinitrusser, så hun pludselig fornemmer, hvad der sker og hvordan det føles, når hun tisser.

I kan også prøve at vende bleen modsat, så den ikke kan suge så godt og så hun derfor pludselig mærker, når hun bliver våd og måske derfor så begynder at komme og bede om at få en anden ble på ... Men hun skal være parat. Er hun ikke det så er det for tidligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Samtidig skal I naturligvis lade hende blive storesøster og indstille jer på at det kan gøre at hun ikke også kan overskue pludselig at skulle tisse på toilettet. Måske vil hun se det som noget godt - at hun netop er stor og ikke bruger ble som baby, sådan kan det også være. Men det kan ligeså godt være at hun går tilbage i sin udvikling og gerne vil være mere babyagtig .. Så I er nødt til at prøve jer lidt frem og se hvad der virker bedst og så følge hendes tempo.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger