Ændring af sovemønster

8. juni 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ændring af sovemønster

Hejsa.

Vores datter har indtil nu sovet rigtig godt om dagen. Hun har taget nogle gode lange lurer. En overgang vågnede hun efter 45 minutter, men det kom vi ud over. Så pludselig for ca 3 uger siden, da hun var 5½ måned ændrede hun sovemønster om dagen og ville kun sove ½ time ad gangen. Vi forsøger at gå med barnevognen indover den ½ time, vugge, vende om på den anden side, holde hende ekstra vågen mhp at hun bliver ekstra træt men uden held... Det resulterer i at hun tit sover 4-5 lurer på en dag, hvilket vi synes bliver lidt rodet..

Døgnrytmen ser ca sådan ud...
06 - vågner, får havregrød + ammes
08.30-09 - formiddagslur
09 - leg, indkøb
11-11.30 - sen ...

Annonce

... formiddagslur
11.30 - grød med frugtmos, leg, evt bad, amning
13.30-14 - middagslur
14 - yoghurt med frugt
16.30-17 - sen lur
17.30 - grøntsagsmos med kød
19.30 - ammes, puttes
20.15 - er somregel faldet i søvn
04 - ammes

Egentlig er hun glad i løbet af dagen, men hun virkede mere glad da hun fik de mere sammenhængende lurer.

Der er de seneste uger sket meget udviklingsmæssigt - hun kan sidde, har opdaget hendes fødder, kan finde ud af titte bø lege og griner vildt :-) Dog virker hun ikke interesseret i af rulle...

Kan vi gøre noget anderledes for at få hende ind i en bedre dagsrytme, og hvordan kan det være at det pludselig ændre sig fra den ene dag til den anden??

Hilsen Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor