Svar: Afvænning af ble

2. juni 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej Gitte

De fleste børn vil tidligst være parate til at træne renlighed når de er 2½ år, de fleste børn er 3 år før de er parate til at smide bleen rigtigt.

Det bedste tegn til at man kan begynde at 'træne' renlighed er at barnet selv kommer og ytrer ønske om at få bleen af og prøve at sidde på potten eller toilettet. Og derudover så er det et vigtigt tegn at barnet er i stand til at holde sig tør i min. 3 timer. Det viser at barnet er fysiologisk mere moden til at man forsøger.

Barnet skal i sin renlighedsproces igennem 3 faser:

1. Barnet fortæller at det har lavet i bleen og beder om at få en ny ren ble på

2. Barnet fortæller "nu tisser jeg" imens det sker

3. Barnet når at sige til lige inden det sker

Jeg har den holdning at en tør ble er en langt bedre succesoplevelse end at få våde bukser og derfor er jeg ikke fortaler for at man tager bleen af for hurtigt. Jeg synes derfor at man, når man begynder at 'træne' renlighed, skal ...

Annonce

... starte med at lade barnet sidde på toilettet eller potten (hvad barnet nu viser interesse for) på mere eller mindre bestemte tider. Det kan f.eks. være når man står op om morgenen, inden man løber ud at lege, inden man skal spise aftensmad, inden man kører op at handle osv.

Hvis der kommer noget, så er det jo super godt og rigtig dejligt og barnet vokser med opgaven. Kommer der så ikke noget, ja så er det jo også helt fint, forbarnet prøvede jo og det var rigtig godt, nogle gange så kan man og andre gange så kan man ikke, men så har man jo prøvet og det er rigtig fint.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I hele denne proces beholder barnet sin ble på, og når barnet så stille og roligt begynder at have flere og flere tørre bleer og når at komme på toilet eller potte, så tager man stille og roligt bleen af i samarbejde med barnet.

Håber du kan bruge dette videre, - hos jer skal du nok ikke regne med at der sker noget før tidligst til næste sommer, da dit barn jo kun er 18 måneder nu ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder