Svar: Renlighed og drillerier

28. juni 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede mor

Jeg kan godt forstå at det går dig på, at din datter i en alder af kun 3½ år skal kaldes øgenavne og drilles fordi hun ikke er renlig. Det er simpelthen for meget og det er rigtig godt at børnehavens personale tager sig af problemet og det er også rigtig godt at du har taget kontakt til den pågældende piges forældre, for det hører ingen steder hjemme.

Det er meget fint at I har taget det afslappet med jeres datters renlighed. Hun skal endelig ikke presses. Det er normalt at et barn vil blive renlig med urinen først og så afføring bagefter.

Et tegn på at jeres datter er ved at være klar til at tisse på potte/toilet er at hendes ble er tør tre timer i træk. Med hensyn til afføring, så er tegnene at hun først laver i bleen (som nu). Herefter kommer hun og meddeler at hun har lavet i bleen, herefter meddeler hun at nu laver hun i bleen og tilsidst når hun at sige til inden.

Der ...

Annonce

... er ikke noget unormalt i at hun endnu ikke er renlig i en alder af 3½ år. Før hen, hvor børn var renlige i en alder af 2 år, så var det forældrene der var parate. Det var trods alt mere besværligt med stofbleer der skulle koges og bleges og sætter man et barn på potte tilstrækkeligt hyppigt, så lykkes det jo tilsidst at barnet afleverer noget der, men det er bestemt ikke det samme som at barnet var parat.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Drillerierne overfor jeres datter skal stoppes. Hun er vel heller ikke den eneste i børnehaven der bruger ble? Tilsidst vil jeg lige sige at kommentarer fra børn jo nok ikke kan undgåes, men det skal ikke være på den måde og i det omfang, I oplever det. En enkelt kommentar fra et barn som 'du er ikke stor du er lille' kan f.eks. gå an og måske være med til at skærpe barnets interesse for hvad det vil sige at bruge ble; men det du beskriver hører ingen steder hjemme.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet