Svar: Renlighed og drillerier
28. juni 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå at det går dig på, at din datter i en alder af kun 3½ år skal kaldes øgenavne og drilles fordi hun ikke er renlig. Det er simpelthen for meget og det er rigtig godt at børnehavens personale tager sig af problemet og det er også rigtig godt at du har taget kontakt til den pågældende piges forældre, for det hører ingen steder hjemme.
Det er meget fint at I har taget det afslappet med jeres datters renlighed. Hun skal endelig ikke presses. Det er normalt at et barn vil blive renlig med urinen først og så afføring bagefter.
Et tegn på at jeres datter er ved at være klar til at tisse på potte/toilet er at hendes ble er tør tre timer i træk. Med hensyn til afføring, så er tegnene at hun først laver i bleen (som nu). Herefter kommer hun og meddeler at hun har lavet i bleen, herefter meddeler hun at nu laver hun i bleen og tilsidst når hun at sige til inden.
Der er ikke noget unormalt i at hun endnu ikke er renlig i en alder af 3½ år. Før hen, hvor børn var renlige i en alder af 2 år, så var det forældrene der var parate. Det var trods alt mere besværligt med stofbleer der skulle koges og bleges og sætter man et barn på potte tilstrækkeligt hyppigt, så lykkes det jo tilsidst at barnet afleverer noget der, men det er bestemt ikke det samme som at barnet var parat.
Drillerierne overfor jeres datter skal stoppes. Hun er vel heller ikke den eneste i børnehaven der bruger ble? Tilsidst vil jeg lige sige at kommentarer fra børn jo nok ikke kan undgåes, men det skal ikke være på den måde og i det omfang, I oplever det. En enkelt kommentar fra et barn som 'du er ikke stor du er lille' kan f.eks. gå an og måske være med til at skærpe barnets interesse for hvad det vil sige at bruge ble; men det du beskriver hører ingen steder hjemme.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske