Renlighed og drillerier

28. juni 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Renlighed og drillerier

Jeg har en datter på 3½ år, som ikke er renlig endnu. Hun vil gerne sidde på potten og tisse, men kommer aldrig selv og beder herom. Hun har ALDRIG haft afføring på hverken potten eller toilettet (vi har et toiletsæde), det er åbenbart for angstfyldt for hende.

Min mand og jeg har aldrig presset hende, men det undrer os, at hun ikke har haft succes med det. Vi har gennem de sidste 3 uger taget bleen af hende, når hun har rendt rundt herhjemme, men hun er tydeligvis ikke klar endnu, eftersom hun kan have 5 uheld i træk inden for blot et par timer (både stort og småt) og sjattisser også i bukserne.

På et tidspunkt kom hun selv og meddelte, at hun IKKE brugte ble mere, og det ønske efterkom vi, men efter rigtig mange uheld samme dag - og oven i hinanden, fik hun en ble på - efter eget ønske, da vi spurgte hende.

Det skal tilføjes, at hun går i børnehave, hvor hun heller aldrig har haft afføring på toilettet - og tisser kun sjælden på potten. Nogle gange kan hun sidder med en fyldt ble i ½ time uden at reagere. Det virker som om, det slet ikke generer hende, at den lugter og er klistret.

Grunden til, at jeg nu er ved at blive utålmodig er, at hun er begyndt at blive drillet i børnehaven. Det begyndte for nogle måneder siden, hvor en dreng kommenterede, at hun lugtede og brugte ble (det var en morgen, da jeg afleverede hende). Nogle uger efter var der flere af de store drenge, der løbe efter hende ude på legepladsen og råbte rigtig "lortesnak" til hende som: "Du stinker af lort. Din ble lugter" osv. ...

Annonce

... Det var næsten ikke til at bære at høre på.

Jeg har haft lange snakke med pædagogerne, og de har taget det meget seriøst - og de har også haft flere snakke med de større børn i børnehaven. Prikken over "i´et" kom i går, da hendes gode veninde havde været herinde for at lege med hende. De går også i børnehave sammen. Min mand høre så, at hun ude på vejen sagde til nogle af de andre børn: "Jeg har været inde og lege med "lorte- og tisse-Charlotte" (navnet er ændret).

Jeg har selvfølgelig ringet og fået en god snak med moderen om at være med til at mane "lortesnakken" i jorden på en pæn måde, men ærlig talt så føler jeg mig magtesløs, og det gør simpelthen så ondt at høre på. Det gør jo heller ikke "projekt renlighed" nemmere, for hvad der skulle være en tryg og god oplevelse, kommer min datter jo til mere og mere at opleve som noget ubehageligt, for selvom hun måske ikke forstå alt omkring drillerierne, så forstår hun jo godt det negative, der er forbundet med hende - og at det drejer sig om bleen og det, der er i den!

Jeg synes, vi har tacklet alt det med renlighed meget afslappet - (måske for afslappet?), og jeg synes, vi har været meget obs og hurtige til at reagere mht. drillerierne, hvor pædagogerne også har reageret.

Jeg synes, vi har et rigtig godt forældre-pædagogsamarbejde, så der har jeg ikke nogen kritik at rette.

Hvad kan vi ellers gøre?

PS: Hun har en lillesøster på 9 måneder, og derfor har vi bevidst ikke presset "projekt renlighed".

Med venlig hilsen
En bekymret MOR

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin