Svar: Renlighed - om natten
20. maj 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Linda
Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten og det er helt normalt at børn bruger ble om natten, når de er 3-4-5 år gamle, også selvom de om dagen styrer deres renlighed uden større problemer :) Faktisk har mere end 30 % brug for ble om natten i 5 års alderen, så ro på:)
Der kan være mange årsager til at børn tisser i sengen om natten. Faktisk ved man at der er en arvelig faktor, så det at du fortæller at I generelt render meget på toilettet om natten, kan Julie sagtens have arvet. Man ved også at hvis forældrene eller forældrenes søskende havde problemer med at tisse i sengen om natten som bør, så kan det gå i arv til den nye generation.
Det er også sådan at nogle børn har svært ved at producere det hormon som skal styre vandladningen om natten. ADH - hedder det - det antidiuretiske hormon - som skal få nyrerne til at sætte farten ned og ikke producere så meget urin om natten.
Og så er der også børn, hvis blærekapacitet ikke er særlig stor og deres blære kan derfor ikke rumme den urin de producerer, så løber det over og de tisser i sengen.
Nogle børn sover også meget tungt og registrere derfor ikke, når de har tissetrang, de når derfor ikke at vågne, men sover og vågner først, når hele sengen sejler.
Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at din datter beholder sin ble på om natten, det er langt bedre for hende at vågne op og få den succesoplevelse det vil være at vågne med en tør ble, end at få det nederlag, det er at vågne i en våd seng. Så hellere ble på end ingen ble.
Og så skal du tale med hende om at det ikke er hendes skyld, det er hendes drilleblære det er galt med. Den er ikke helt parat endnu, den skal først lige lære det og det tager måske lidt tid og det er okay.
Og så vil det faktisk også være en idé at du følger hende på toilettet sen aften inden du selv går i seng, fordi hun så mere eller mindre i søvne, kan gå ud på toilettet, få tømt sin blære og derefter sove videre. Det giver en større sandsynlighed for at hun kan holde sig tør indtil næste morgen. Du skal naturligvis kun gøre dette, hvis hun virker til at ville det og kan samarbejde omkring det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske