Renlighed - om natten

20. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Renlighed - om natten

Hej Helen

Julie har ikke gået med ble om dagen i snart et år. Tre dage efter hun startede i børnehaven meddelte hun selv, at hun ikke brugte ble længere. Børnehaven opfordrede mig derfor til at følge dette.

Jeg synes dog, det har taget længe for hende at blive helt renlig om dagen - det er faktisk først indenfor de seneste par måneder, at hun er blevet helt renlig om dagen. Indtil da har hun et par gange om ugen tisset i bukserne. Det kan selvfølgelig også skyldes flyverdragten (som jo skulle af inden, og som er benyttet meget, da hun går i en skovbørnehave). Alligevel tænker jeg, at hun måske ikke har været helt parat alligevel.

For nogle uger siden meddelte hun så, at hun ikke brugte ble længere om natten, og hun ville helst ikke have den på. Det, syntes jeg, slet ikke hun var parat til. Hendes ble er aldrig tør om morgenen - nogle gange tror jeg dog, at hun tisser i den, inden jeg når at få den af om morgenen. Men ...

Annonce

... jeg prøvede alligevel et par dage at lade hende sove uden ble. Det resulterede selvfølgelig i, at hun tissede i sengen. Næste aften var hun heller ikke helt interesseret i at skulle sove uden ble.

Da der var gået et par dage på denne måde, snakkede jeg med børnehaven. Det viste sig, at den dag, hun havde nægtet at tage ble på, havde de netop rost/klappet af nogle børn (yngre) for, at de ikke brugte ble om dagen længere. Adspurgt af pædagogen svarede Julie, at det var det hun ønskede (ros). Jeg blev enige med pædagogen om, at Julie stadig skulle have ble på om natten. Pædagogen tog i det hele taget en god snak med Julie om det.

Mit spørgsmål er så: Hvordan gør jeg det med renlighed? Tager jeg hende op om natten, så hun lærer at tisse i løbet af natten? De fleste i min familie er folk, der producerer meget urin om natten, så vi render meget på toilet om natten. Kan det have en betydning for Julie?

Med venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S