Brev:
Renlighed - om natten
20. maj 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Renlighed - om natten
Hej Helen
Julie har ikke gået med ble om dagen i snart et år. Tre dage efter hun startede i børnehaven meddelte hun selv, at hun ikke brugte ble længere. Børnehaven opfordrede mig derfor til at følge dette.
Jeg synes dog, det har taget længe for hende at blive helt renlig om dagen - det er faktisk først indenfor de seneste par måneder, at hun er blevet helt renlig om dagen. Indtil da har hun et par gange om ugen tisset i bukserne. Det kan selvfølgelig også skyldes flyverdragten (som jo skulle af inden, og som er benyttet meget, da hun går i en skovbørnehave). Alligevel tænker jeg, at hun måske ikke har været helt parat alligevel.
For nogle uger siden meddelte hun så, at hun ikke brugte ble længere om natten, og hun ville helst ikke have den på. Det, syntes jeg, slet ikke hun var parat til. Hendes ble er aldrig tør om morgenen - nogle gange tror jeg dog, at hun tisser i den, inden jeg når at få den af om morgenen. Men jeg prøvede alligevel et par dage at lade hende sove uden ble. Det resulterede selvfølgelig i, at hun tissede i sengen. Næste aften var hun heller ikke helt interesseret i at skulle sove uden ble.
Da der var gået et par dage på denne måde, snakkede jeg med børnehaven. Det viste sig, at den dag, hun havde nægtet at tage ble på, havde de netop rost/klappet af nogle børn (yngre) for, at de ikke brugte ble om dagen længere. Adspurgt af pædagogen svarede Julie, at det var det hun ønskede (ros). Jeg blev enige med pædagogen om, at Julie stadig skulle have ble på om natten. Pædagogen tog i det hele taget en god snak med Julie om det.
Mit spørgsmål er så: Hvordan gør jeg det med renlighed? Tager jeg hende op om natten, så hun lærer at tisse i løbet af natten? De fleste i min familie er folk, der producerer meget urin om natten, så vi render meget på toilet om natten. Kan det have en betydning for Julie?
Med venlig hilsen
Linda