Svar: Ulykkelig pottetræning

16. maj 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Jannie

Det sker at børn bliver renlige lidt før 2 års alderen og det kan godt være at jeres datter ender med at høre til de børn - men det er tidligt og det er derfor fint at I forsøger at lade hende styre det og ikke presser på :)

Gør det til en leg, lad hende endelige prøve at sidde på både potte og toilet og lad hende også løbe rundt uden ble, når hun gerne vil det. Det er helt fint, så må I se hvad tiden bringer. Det kan sagtens bare være en periode, som lige nu handler om at hun interesserer sig mere og mere for hvordan hun selv fungerer, ligesom det også i løbet af de næste måneder bliver interessant at finde ud af at hun er en pige ligesom mor og storebror er en dreng ligesom far. Hun er jo i det hele taget godt igang med at finde ud af sig selv og hvordan hun fungerer på mange måder.

Hun lyder til på mange måder at være en meget moden lille pige og måske er ...

Annonce

... hun allerede så småt begyndt at kunne føle lidt skam, føle lidt skyld. De begynder de fleste børn på i 2 års alderen men det kunne godt lyde som om at det er tilfældet hos jeres lille pige allerede nu ...

Det betyder at hun godt kan få dårlig samvittighed, hvis en anden får skæld ud over noget hun har gjort, ligesom hun også kan blive dybt ulykkelig, hvis hun føler at hun gør noget forkert, hvis hun f.eks. kommer til at tisse på gulvet og hun skulle have gjort det på potten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det bedste I kan gøre her er at trøste og berolige hende og vise hende at det er helt okay, I bliver ikke sure, frustrerede eller kede af det - det lader I hende om - og I kan sagtens rumme det. I tager det ikke personligt, I forsøger ikke at ændre på det, I viser hende at det er helt okay, ingen skade sket og hun kan tage det stille og roligt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god pinse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige