Svar: Blefri - 3 år, 5 mdr.
30. april 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Hej med jer
Tillykke med lillebror, dejligt at høre at I nu trives og har det godt alle fire - det er super hårdt for alle, når en lille ny familie skal starte med at være adskilt i flere uger, nogle gange i måneder ...
Der er ingen tvivl om at det naturligt påvirker storebror og at det gør det noget sværere for ham at skulle forholde sig til den nye rolle, netop at være det ældste barn i jeres familie. Det er meget svært for ham at skulle dele jer med lillebror og det har virkelig været en omvæltning, som har været nødvendig, men som han på ingen måde har kunne forholde sig til.
Derfor er det også super vigtigt at I lige nu ikke presser ham til at blive renlig. Det er vigtigt at han får ro og får en pause og at I ikke snakker om det eller forsøger at presse ham til at smide bleen. Ro på - gerne indtil sommeren og varmen kommer til Danmark (forhåbentlig) og lad ham så der prøve at løbe lidt rundt uden ble, så han bliver opmærksom på hvordan han selv fungerer og kan hjælpes til at sige til inden.
Lige nu lyder han hverken fysiologisk eller mentalt parat og det vil være helt naturligt at børn i forbindelse med at der kommer en baby i huset, går lidt tilbage i udvikling og bliver mere "baby-agtige". Ting han før har kunne kan han pludselig ikke nu, han vil f.eks. gerne mades, vil pludselig gerne prøve at drikke af en sutteflaske, begynder at tale babysprog osv. Alt sammen en reaktion på at skulle være den store og på sammen måde kan det være med renlighed eller det at skulle smide sutten - det kan han ikke lige nu.
Hvis I presser ham så risikerer I at få den modsatte effekt, at renlighedsprocessen trækker unødigt langt ud og at det bliver rigtig hårdt. Det allerbedste tegn til at et samarbejde kan begynde er, at han selv kommer til jer og siger at han gerne vil forsøge. Og lige nu er han slet ikke der.
Det kan godt være at han er den eneste i børnehaven som bruger ble om dagen - men det generer ham ikke og det skal heller ikke genere jer ... :) Han skal nok blive bevidst om det og de andre børn vil ganske givet sige noget til ham, spørge ham direkte "hvorfor har du ble på?" eller lignende og det er måske det lille skub der skal til for at motivere ham.
Børn vil som udgangspunkt gøre det som gør deres forældre stolte og glade og han ved godt, at I vil have ham renlig. Det behøver I ikke fortælle ham mere om lige nu - giv ham tid, glem alt om renlighed i en periode, tal ikke om det, giv ham bare ble på, vask ham, som han har behov for osv. og se så om ikke han stille og roligt selv begynder at få lidt interesse for det.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske