Brev:
Blefri - 3 år, 5 mdr.
30. april 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Blefri - 3 år, 5 mdr.
Kære Helen
Så er vi blevet fire i familien... desværre blev lillebror født 6 uger for tidligt (som sin storebror) hvilket har betydet at familien i længere tid har været adskilt, med mor og lillebror på hospitalet og far og storebror derhjemme. De har dog været på besøg med overnatning et par gange.
Nu er familien atter samlet og vi har forsøgt at normalisere forholdene så godt som muligt igen. Det er jo ikke helt nemt at få en hverdag til at fungere igen efter sådan en omgang med afsavn og forældrenes manglende overskud til konsekvens. Vi har også oplevet ikke at være helt enige om hvordan tingene skal tackles, hvilket nok har gjort storbror mere forvirret end godt er...
Men før alt dette rod var vi så småt gået i gang med at lære at tage tøj af og på selv og at gå på toilettet for at have det på plads inden lillebrors ankomst. Det med tøjet er også kommet godt i gang efter meget tid og tålmodighed. Det med bleen er slet ikke på plads. Han siger slet ikke til når han har tisset eller lavet i bleen, selv om vi kan se på ham, at han i hvert fald er klar over når han laver stort. Det er som om han er bange for at skulle sidde på toilettet. Og han synes også at det super hyggeligt at ligge på puslepuden (som efterhånden er alt for lille!).
Så vi skifter ham nu konsekvent på gulvet eller stående, hvis han har tisset. Vi har også prøvet at give ham stofbleer på herhjemme for at give ham fornemmelsen for hvornår det sker... uden held. Og givet ham underbukser på (dog kun herhjemme i trygge omgivelser, så han ikke skal blive flov). Men han siger ikke noget og vil stadig ikke sidde på toilettet, selvom vi har prøvet at give ham incitament med klistermærker i et hæfte, når det lykkes at få ham op og tisse (altid ved et tilfælde!).
Griber vi det forkert an? Han virker meget tilbageholdende med at skulle smide bleen, også selvom han er den eneste i børnehaven der bruger ble. Det rører ham tilsyneladende ikke.
Vi ville være glade for at godt råd!