Blefri - 3 år, 5 mdr.

30. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Blefri - 3 år, 5 mdr.

Kære Helen

Så er vi blevet fire i familien... desværre blev lillebror født 6 uger for tidligt (som sin storebror) hvilket har betydet at familien i længere tid har været adskilt, med mor og lillebror på hospitalet og far og storebror derhjemme. De har dog været på besøg med overnatning et par gange.

Nu er familien atter samlet og vi har forsøgt at normalisere forholdene så godt som muligt igen. Det er jo ikke helt nemt at få en hverdag til at fungere igen efter sådan en omgang med afsavn og forældrenes manglende overskud til konsekvens. Vi har også oplevet ikke at være helt enige om hvordan tingene skal tackles, hvilket nok har gjort storbror mere forvirret end godt er...

Men før alt dette rod var vi så småt gået i gang med at lære at tage tøj af og på selv og at gå på toilettet for at have det på plads inden lillebrors ankomst. Det med tøjet er også kommet godt i gang efter meget tid og tålmodighed. Det med bleen er slet ikke på plads. Han siger slet ikke til når han ...

Annonce

... har tisset eller lavet i bleen, selv om vi kan se på ham, at han i hvert fald er klar over når han laver stort. Det er som om han er bange for at skulle sidde på toilettet. Og han synes også at det super hyggeligt at ligge på puslepuden (som efterhånden er alt for lille!).

Så vi skifter ham nu konsekvent på gulvet eller stående, hvis han har tisset. Vi har også prøvet at give ham stofbleer på herhjemme for at give ham fornemmelsen for hvornår det sker... uden held. Og givet ham underbukser på (dog kun herhjemme i trygge omgivelser, så han ikke skal blive flov). Men han siger ikke noget og vil stadig ikke sidde på toilettet, selvom vi har prøvet at give ham incitament med klistermærker i et hæfte, når det lykkes at få ham op og tisse (altid ved et tilfælde!).

Griber vi det forkert an? Han virker meget tilbageholdende med at skulle smide bleen, også selvom han er den eneste i børnehaven der bruger ble. Det rører ham tilsyneladende ikke.

Vi ville være glade for at godt råd!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder