Svar: Laver i bukserne - 3 år, 6 mdr.
21. april 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære R
Du skal for det første sikre dig at din drengs mave fungerer ordenligt. Det er vigtigt at han ikke har så løs mave, at han naturligt har svært ved at holde på sin afføring og det er modsat også vigtigt at han ikke har for hård mave, så det gør ondt at presse, når han sidder på toilettet fordi det kan gøre at han så holder lidt igen og går det galt, når han så ikke kan holde på det mere ...
Det vil også være rigtig godt at han får nogle faste toilettider. Han skal ikke spørges om han skal på toilettet, men derimod sendes derud inden han f.eks. løber ud på legepladsen og leger. Det er samtidig her vigtigt at han på toilettet opfordres til at blive siddende og presse, så han lige får mærket efter om der er noget afføring der skal ud. Det er altså meget vigtigt at pædagogerne konsekvent i en perioder hjælper ham med at komme ordentligt på toilettet inden han løber ud for at lege.
Netop fordi uheldet altid sker på legepladsen, så er det oplagt at lægge fast toilettid her. Han må ikke have så travlt med at komme ud, at han ikke får gjort sig færdig og hvis det er et problem at være med i legen, hvis man kommer lidt senere ud end de andre børn, så er det en pædagogisk opgave at tage sig af det og sørge for at alle kan være med i en leg.
Er han begyndt at stå op og tisse? Nogle af de store børnehavedrenge står jo op og tisser og hvis han er begyndt på det, så mærker han naturligvis ikke afføringstrangen og får ikke mulighed for at komme af med sin afføring ... Derfor skal du sikre dig, at han sidder ned på toilettet og tisser (og dermed kan have afføring).
Det kan også være at han generer sig ved at lave afføring på toilettet, fordi børnehaven bruger åbne toiletter. I nogle børnehaver tisser børnene jo sammen og der er ingen døre ... Hvis det er sådan, hvor din dreng går, så kan du hjælpe ham med at finde et enkelt toilet og lave en aftale med ham og pædagogerne om at det er det toilet han bruger, så han har fred og ro til at gøre sig færdig.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske