Svar: Renlighed - 4 år, 1 mdr.
15. april 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære Signes mor
Du skal som udgangspunkt få tjekket at Signe ikke har en urinvejsinfektion / blære betændelse, der gør at hun går og sjatdrypper lidt uden at kunne gøre for det.
Men derudover så tænker jeg at det lyder lidt som om at Signe har for travlt med alt mulig andet og derfor 'glemmer' at gå på toilettet. Det lyder også som om at hun bliver stillet lidt for store forventninger til at kunne sige til selv og jeg tror måske det er her problemet ligger.
Mit forslag er at I i en periode konsekvent går med hende på toilettet og sørger for at hun får tisset ordentlig af og også komme af med afføring, når det er det hun skal. Hun skal ikke spørges om hun skal tisse og I skal ikke sige "husk lige at tisse inden du løber ud" eller lignende. I og også pædagogen på stuen skal tage hende i hånden og følge hende på toilettet, så I er sikre på at det bliver gjort og så I også sikre jer at hun rent faktisk sidder længe nok til at få tømt sin blære ordentligt.
Og så er det naturligvis også en balance, at fortælle hende, når I synes hun godt kunne have gjort det bedre ... For selvfølgelig skal hun ikke skældes ud, når der sker uheld og det vil ske med den alder hun har, men I skal fortælle hende at det ikke er okay at lave eller tisse i bukserne, hvis I har på fornemmelsen at hun rent faktisk godt ved hvad hun gør og godt kunne have nået toilettet. I må f.eks. godt sige til hende: "jeg ved du godt kan finde ud af at sige til og nå toilettet, så jeg vil gerne have at du siger til næste gang, så du ikke render rundt med våde bukser" eller lignende. Så hun hører at I rent faktisk har nogle forventninger og godt er klar over at hun kan leve op til det ... Fuldstændig ligesom I også siger til hende, at I vil have hun bliver på fortovet, for det kan være farligt, hvis hun løber ud på vejen. En lille smule krav må man gerne stille :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske