Brev:
Renlighed - 4 år, 1 mdr.
15. april 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Renlighed - 4 år, 1 mdr.
Hej Helen
Så skal jeg endnu engang have et råd om renlighedsprocessen, som her i huset er meget meget lang.
I det sidste lange stykke tid, har Signe bare haft trusser på, når hun stod op om morgenen, og så fik hun efter eget ønske ble på, når hun skulle ud at lege. Stort set hver formiddag har der været et par våde bukser. Jeg spurgte om morgenen om hun ville have ble på, hvilket hun afslog.
Nu er antallet af våde bukser så efterhånden jævnligt oppe på 3 par pr. formiddag og 2 gange den seneste uge, har hun lavet stort i bleen også, og det har hun ellers ikke gjort i meget meget lang tid.
I børnehaven er der kommet en ny pædagog for et par måneder siden, og hun havde jo selvfølgelig undret sig over, at Signe pludselig lavede stort i bleen. Vi havde en snak om det, og hun mente, at Signe bestemt var moden til at holde sig, og at der måtte være en anden grund til, at hun ikke bliver renlig. Det er jo selvfølgelig også mærkeligt, at der har været flere perioder, hvor hun udemærket kan holde sig. Vi har jo både været på lange køreture uden ble, på dagsudflugter uden ble mv. Nu kan hun ikke engang lege hos sin legekammerat efter børnehaven, uden at hun tisser i bukserne, men hun vil have bleen af, så snart vi er hjemme.
Jeg ved godt, at det nærmest er almen viden, at børns renlighed ofte bliver påvirket af, at de får en lillesøster/-bror, men det er jo snart 11 mdr. siden, og hun virker ikke jaloux. Jeg synes også selv, at jeg fordeler sol og vind lige og måske endda med en overvægt til Signes side. Hun kommer over og sidder på skødet, når vi har spist, og hun ikke helt er færdig. Hun bliver madet, når hun har lyst til det. I det hele taget får hun lov at lege baby, når hun har lyst til det. Ofte beder hun selv om at få lillesøster inddraget, hvis vi gør et eller andet.
Det skal siges, at jeg er startet på arbejde igen, men hun er kun i børnehaven en halv time mere, end hun plejer, fordi vi i en lille måned trænede, så vi allerede havde en "normal" hverdag, når jeg skulle begynde. Igennem hele barslen har hun været i børnehaven. Sommetider tog vi selvfølgelig en fridag, men ellers har hun været der fast.
Vi skælder ikke ud, når der er våde bukser, men jeg skælder ud, når hun ikke siger det, for vi har oplevet, at hun har rendt rundt udenfor med våde bukser og iskolde ben som følge deraf. Jeg har talt med hende om, at man bliver syg, hvis man render rundt med vådt tøj.
Hvad tror du? Er hun bare ikke moden, eller føler hun sig af en eller anden grund overset, så hun søger opmærksomhed. Vi har gør jo ikke noget nummer ud af det, når hun tisser i bukser, så hvordan hænger det mon sammen? Selvfølgelig er der ikke helt samme tid mere, når jeg arbejder igen, men jeg tilbyder hende at lave noget sammen med hende, men hun vælger jo ofte at gå ud og lege med nabopigen. Jeg er frustreret, når pædagogen mener, hun er moden, for hvad er det så jeg og far gør helt forkert? Jeg er så ked af, at vi ikke kan finde ud af det.
Håber virkelig, at du har endnu et indspark.
Mange forventningsfulde hilsner
Signes mor